الجمعة، 11 سبتمبر 2020

فوائد عصير الليمون

 فوائد عصير الليمون

رابعاً فوائد عصير الليمون
  1. يعزز الطاقة. قم بتجربة الليمون كل يوم صباحاً مكان القهوة فالليمون مصدر طبيعي لتعزيز الطاقة والنشاط في الصباح لأنه لنزع الشحنات السالبة من الجسم.
  2. مخفف لإلتهاب الحلق. يمكن لعصير الليمون تخفيف التهاب الحلق.حيث يمكنك الخلط بين العسل والماء الساخن ويضاف إليهم الليمون فهذا يساعد على علاج أسوأ أنواع التهاب الحلق.
  3. يخفف من السعال. يخفف من السعال بصورة كبيرة وخاصة عندما تضع قطرات الليمون على العسل.
  4. يزيل البلغم . حمض الستريك الموجود في الليمون يذيب المخاط والبلغم لما فيه من مضادات الأكسدة ونسبة كبيرة من فيتامين C ويساعد على قتل الفيروس الذي يتسبب في البلغم. ولتحقيق ذلك، عليك إضافة الليمون إلى الماء الساخن والعسل.
  5. يحارب نزلات البرد. وفقا لمايو كلينيك، أخذ فيتامين C قبل البرد يمكن أن تساعد على تقصير مدة أعراض البرد. شرب عصير الليمون يومياً يعطيك دفعة من فيتامين C من شأنها أن تساعد على تسريع وتخفيف نزلات البرد. وتظهر الدراسات أن تناول فيتامين C يقلل من شدة أعراض البرد والإنفلونزا ويحارب الفيروسات التي تسبب هذه الأمراض.
  6. يعزز الجهاز المناعي. أثبتت الأبحاث أن فيتامين C مفيد للجهاز المناعي. فنقص فيتامين C يجعل منك عرضة للفيروسات والالتهابات.
  7. يقلل من العدوى. تم إعطاء جرعات عالية من فيتامين (ج) بانتظام لعلاج الالتهابات وفقا لعيادة ريوردان. الليمون ليس فقط لديه طن من فيتامين C ولكن الخصائص المضادة للميكروبات الطبيعية التي تجعل منه قوة للحد من الالتهابات.
  8. يعزز التئام الجروح. في حين إضافة الليمون إلى الجرح يبدو مؤلما، فشرب عصير الليمون يمكن أن تساعد على تعزيز التئام الجروح. وتبين البحوث المقدمة في المجلة الدولية للعلوم والبحوث أن عصير الليمون يسرع التئام الجروح بسبب خصائصه المضادة للبكتيريا.
  9. يجدد الطاقة. يجدد عصير الليمون الطاقة وخاصة بالنسبة للرياضيين بعد بذل مجهود كبير في التمرين.
  10. يحمى الجسم والعظام والعضلات . وفقا ل ويب مد، الأطعمة التي تقي الجسم قد تفيدك في نواح كثيرة. فقد تساعد على منع حصى الكلى والحفاظ على العظام والعضلات بشكل أكبر.
  11. فعّال ضد الربو ولمن يعانون من نوبات الربو ، فإن الحل قد يكمن في تناول ملعقة من عصير الليمون قبل الوجبات بساعة واحدة بصفة يومية ، فيشعر المريض براحة وتهدأ نوبات الربو المزعجة.
  12. ينظم السكر في الدم. ووفقا لجامعة هارفارد، يمكن للليمون أن يبطئ تحويل النشا إلى السكر. وبطء هذا التحويل يقلل من مستويات إرتفاع السكر في الدم بشكل كبير، وهو نعمة لمرضى السكر وأي شخص يتطلع إلى تحقيق الاستقرار في مستويات السكر لتجنب ارتفاع السكر أو زيادة الوزن.
  13. يغذي الدماغ. الليمون لديه كم كبير من البوتاسيوم، وهو أمر عظيم للدماغ.
  14. يُعالج آلام القدم و الكعب فللتخلص من آلام القدم و الكعب ، يمكن فرك شريحة من الليمون على المنطقة التي بها الألم ، كما أنه يساعد على تطهير القدم من السموم عن طريق البثور.
  15. يمد الجسم بشكل طبيعي. بحمض الستريك فهو في الليمون جنبا إلى جنب مع الألياف يساعد على تفتيت البكتيريا التي تتراكم في الجسم.
  16. يحارب السرطان. في حين أن الليمون ليس علاج للسرطان، هناك حقيقة أن الليمون يحتوي على الكثير من خصائص مكافحة السرطان.
  17. مُعالج للإمساك وللتخلص من الإمساك وكذلك لتخليص الجسم من السموم ، يمكن شرب خليط من عصير الليمون و الماء الدافئ المخلوط بعسل النحل في الصباح الباكر قبل تناول أي أطعمة. ويمكن إضافة القليل من القرفة للخليط لإكسابه نكهة لذيذة.
  18. يدعم صحة القلب. يساعد البوتاسيوم في مياه الليمون على دعم صحة القلب. البوتاسيوم يقوي عضلة القلب، جنبا إلى جنب مع جميع العضلات الأخرى في الجسم، ويساعد على الحفاظ على تدفق الدم بحرية في الأوعية الدموية.
  19. يقلل من ارتفاع ضغط الدم. فيتامين C قد يساعد على استرخاء الأوعية الدموية. وعندما تكون الأوعية الدموية هي استرخاء، ضغط الدم يقلل بشكل طبيعي.
  20. يرطب الجهاز اللمفاوي. الجهاز الليمفاوي هو ضعف حجم النظام الشرياني الذي يضم الأوردة والشرايين. هذا النظام الهائل يطرد النفايات من جسمنا. والحفاظ عليه رطب مع عصير الليمون يجعله يعمل  بسلاسة وكفاءة.
  21. يُساعد في إراحة القدمين بعد يوم طويل من العمل و الإجهاد ، يمكن إراحة القدمين عن طريق وضعهما في إناء من الماء الدافئ و القليل من عصير الليمون ، ما يعطي إحساساً بـ الراحة السريعة ، وقد يساعد على الشعور بـ النعاس أيضاً.
  22. يُستخدم للتخلص من الشعور بـ الحرقة أو الحموضة لتخفيف الشعور بحرقة المعدة و المريء ، يمكن شرب كوب من الماء الدافئ المضاف إليه ملعقتان من عصير الليمون المركز.

خامساً طريقة عمل عصير الليمون

وفي الأخير نُقدم لكم طريقة تحضير هذا العصير الرائع..

المكونات

  • ليمونتان.
  • نصف لتر من الماء.
  • سكر حسب الرغبة ولكن يفضل ان يكون بنسبة قليلة على قدر المستطاع.
  • مكعبات ثلج.

طريقة التحضير

  1. توضع كلّ المكوّنات من الليمون، والسكر، والماء، والثلج في الخلاط، وتضرب جيداً.
  2. ثمّ يوضع العصير في الأكواب التقليديّة ويقدم بارداً أو ساخناً.

Shift + X: sleep

Shift + X: sleep
Shift + Q: aperture
Shift + A: kasra
Shift + Z: Duration
Shift + W: Intend to open
Shift + S: draw kasra
Shift + R: intend to combine
Shift + T: To
Shift + G: no
Shift + Y:
Shift + H: a
Shift + N: A
Shift + B: No.
Shift + V: {
Shift + C:}
Shift + F :)
Shift + D: (
Shift + J: extend the letter
Ctrl + C: Copy
Ctrl + X: Cut
Ctrl + V: paste
Ctrl + Z: undo
Ctrl + A: Mark the file
Shift + U: inverted comma
Ctrl + ESC: To-do list
Ctrl + Enter: Starting a new page
Ctrl + Shift: Arabic (right)
Ctrl + Shift: English (left)
Ctrl + 1: single space
Ctrl + 5: one-and-a-half line space
Ctrl + 2: double space
Ctrl + G: Move to a page
Ctrl + END: Move to the end of the file
Ctrl + F5: Minimize the file window
Ctrl + F6: move from one file to another
Ctrl + F2: Preview the page before printing
= Ctrl +: Zoom in and out by one degree
F4: Repeat the last operation
Alt + Enter: repeat the last operation
Ctrl + Y: repeat the last operation
Ctrl + F9: Open ready-made parentheses
Shift + F10: Bullets and digital
F12: Save as
Shift + F12: Save the file
Ctrl + Home: the beginning of the document
Ctrl + End: End the document
Shift + F1: Information about the format type
Ctrl + U: line under the text
Ctrl + F4: Exit the file
Ctrl + N: New file
Ctrl + H: Replace
Ctrl + I: italic
Ctrl + K: Format the document
Ctrl + P: Print
Ctrl + O: Open a region
Ctrl + D: Maximize the text
Ctrl + C: Minimize text
Y + Shift: intensity
Alt + S: the Format menu
Alt + J: Help menu
[Alt +: table list
Alt +]: Tools menu
Alt + U: View menu
Alt + P: Edit menu
Alt + L: File menu
“Alt +: window menu
Alt + Q: adjusts a ruler
Ctrl + E: Center text
Ctrl + F: Search
Ctrl + B: black line
Ctrl + Shift + P: font size
Ctrl + Shift + S: style
Ctrl + D: line
Ctrl + Shift + K: Convert letters - Capital
Shift + F3: Convert letters - Capital
Ctrl + Shift + L: place a point at the beginning of the text
Ctrl + Alt + E: Roman numbering footnotes
Ctrl + Alt + R: Mark ®
Ctrl + Alt + T: Mark ™
Ctrl + Alt + C: Mark ©
Ctrl + Alt + I: preview the page before printing
Shift + F7: Thesaurus
Ctrl + Alt + F1: System Information
Ctrl + Alt + F2: Open directories
Ctrl + J: Flatten text on both sides
Ctrl + L: the beginning of the text from the left side
Ctrl + Q: the beginning of the text from the right side
Ctrl + E: Center text
Ctrl + M: Change the size of the top paragraph
Shift + F5: return to the position you finished when closing the file
= Ctrl + Alt +: Customize
F3: Enter an AutoText
F9: Check fields
F10: Move a window to open windows
F1: Instructions
F5: Move to
F7: Check spelling
F8: Mark an area

معلومة

  • Shift + X : السكون
  • Shift + Q : الفتحة
  • Shift + A : الكسرة
  • Shift + Z : المدة
  • Shift + W : تنوين فتح
  • Shift + S : تنوين كسرة
  • Shift + R : تنوين ضم
  • Shift + T : لإ
  • Shift + G : لأ
  • Shift + Y : إ
  • Shift + H : أ
  • Shift + N : آ
  • Shift + B : لآ
  • Shift + V : {
  • Shift + C : }
  • Shift + F : ]
  • Shift + D : [
  • Shift + J : تمديد الحرف
  • Ctrl + C : نسخ
  • Ctrl + X : قص
  • Ctrl + V : لصق
  • Ctrl + Z : تراجع
  • Ctrl + A : تعليم الملف
  • Shift + U : فاصلة معكوسة
  • Ctrl + ESC : قائمة المهام
  • Ctrl + Enter : ابتداء صفحة جديدة
  • Ctrl + Shift : لغة عربية (يمين)
  • Ctrl + Shift : لغة إنجليزية (يسار)
  • Ctrl + 1 : مسافة مفردة
  • Ctrl + 5 : مسافة سطر ونصف
  • Ctrl + 2 : مسافة مزدوجة
  • Ctrl + G : الانتقال إلى صفحة
  • Ctrl + END : الانتقال إلى نهاية الملف
  • Ctrl + F5 : تصغير نافذة الملف
  • Ctrl + F6 : الانتقال من ملف لأخر
  • Ctrl + F2 : معاينة الصفحة قبل الطباعة
  • = + Ctrl : تكبير وتصغير درجة واحدة
  • F4 : تكرار أخر عملية
  • Alt + Enter : تكرار أخر عملية
  • Ctrl + Y : تكرار أخر عملية
  • Ctrl + F9 : فتح قوسين جاهزين
  • Shift + F10 : تعداد نقطي ورقمي
  • F12 : حفظ بأسم
  • Shift + F12 : حفظ الملف
  • Ctrl + Home : أول المستند
  • Ctrl + End : أخر المستند
  • Shift + F1 : معلومات عن نوع التنسيق
  • Ctrl + U : سطر تحت النص
  • Ctrl + F4 : خروج من الملف
  • Ctrl + N : ملف جديد
  • Ctrl + H : استبدال
  • Ctrl + I : خط مائل
  • Ctrl + K : تنسيق المستند
  • Ctrl + P : طباعة
  • Ctrl + O : فتح منطقة
  • د + Ctrl : تكبير النص
  • ج + Ctrl : تصغير النص
  • ذ + Shift : الشدة
  • Alt + S : قائمة تنسيق
  • Alt + J : قائمة تعليمات
  • [ + Alt : قائمة جدول
  • ] + Alt : قائمة أدوات
  • Alt + U : قائمة عرض
  • Alt + P : قائمة تحرير
  • Alt + L : قائمة ملف
  • “ + Alt : قائمة إطار
  • Alt + Q : تعديل مسطرة
  • Ctrl + E : توسيط النص
  • Ctrl + F : بحث
  • Ctrl + B : خط أسود
  • Ctrl+Shift + P : حجم الخط
  • Ctrl+Shift + S : نمط
  • Ctrl + D : خط
  • Ctrl+Shift + K : تحويل الحروف - Capital
  • Shift + F3 : تحويل الحروف - Capital
  • Ctrl+Shift + L : وضع نقطة عند بداية النص
  • Ctrl+Alt + E : حواشي سفلية ترقيم روماني
  • Ctrl+Alt + R : وضع علامة ®
  • Ctrl+Alt + T : وضع علامة ™
  • Ctrl+Alt + C : وضع علامة ©
  • Ctrl+Alt + I : معاينة الصفحة قبل الطباعة
  • Shift + F7 : قاموس المرادفات
  • Ctrl+Alt + F1 : معلومات النظام
  • Ctrl+Alt + F2 : فتح الدلائل
  • Ctrl + J : تسوية النص من الجانبين
  • Ctrl + L : بداية النص من الجانب الأيسر
  • Ctrl + Q : بداية النص من الجانب الأيمن
  • Ctrl + E : توسيط النص
  • Ctrl + M : تغيير المقاس الأعلى للفقرة
  • Shift + F5 : رجوع إلى الموضع الذي انتهيت منه عند إغلاق الملف
  • = + Ctrl + Alt : تخصيص
  • F3 : إدخال نص تلقائي
  • F9 : تدقيق حقول
  • F10 : تحريك إطار لفتح النوافذ
  • F1 : تعليمات
  • F5 : الانتقال إلى
  • F7 : تدقيق إملائي
  • F8 : تعليم منطقة

全能の神の特質(2)

全能の神の特質(2)

全能の神の属性と創造の属性の中で:
   信者は、全能の神の属性の表現によって意図されている意味が、作成された存在の属性のこの同じ表現によって意図されている意味とは完全に異なることを認識する必要があります。あなたは言う:神は知っており、知識は全能の神の属性であり、あなたは言う:知識は科学者であり、知識はまあまあの人々の属性であるので、2つの構造における科学という言葉の意味は同じですか?それはそうではありません。むしろ、全能の神の知識は、完全に終わらない知識であり、創造された存在の知識は彼以外に何もありません。人生だけでなく、聴覚、視覚、スピーチ、意志、能力の残りの品質。これらの表現のすべての意味は、彼が祝福され、全能者は彼の創造の誰にも似ておらず、私たちがそれらが何であるかを知る必要はなく、むしろ私たちは宇宙への影響と神への私たちの奉仕における彼らの要件を知るために数えたので、完全さと質の点で完全に創造の権利におけるそれらの意味とは異なります。
全能の神の属性を証明するための合理的かつ論理的な証拠:
創造主の存在と彼の絶対的な完全性の属性の証明は、それらを証明するための証拠または証明を必要としない公理の中になりました、そして、心臓病患者のすべての傲慢さを除いて、それらには証拠は必要ありません、しかし、利益を完了するために、以下を含むいくつかの論理的証拠に言及します:
まず、この存在は、その偉大さと知恵によって、彼の創造者の存在、彼の偉大さと完璧さを示しています。
第二に、物を失った人はそれを与えず、この宇宙の生き物が完全性の属性によって特徴付けられていない場合、それらの生き物のこれらの特性の影響は何ですか?
第3:この創造主は1つであり、増殖しません。一夫多妻制は、特に神性が誇りと偉大さに関係しているため、腐敗、意見の相違、高揚の原因です。また、複数の行為の1つが独立して動作する場合、他の人の特性が混乱し、それらが参加すると、それらの一部の属性が破壊され、神は1つになり、宇宙で行動する必要があります。パートナーなしでの創造に関して、全能者は言った:(神は子供と神が彼と一緒に持っていたものから取らなかった、そして次にすべての神は彼が創造したものと一緒に行き、神が互いに祝福するかもしれない。)
多くの人々がその前に立つ質問:
   それはアブフライラの権威に関するハディースで報告されました、神は彼に喜ばれるかもしれません、と彼は言った:神の使者は言った(人々は彼らがこれを言うまで不思議に思う:神は創造を創造した、それで誰が神の何かを見つけたのか、だれが彼に言わせようか:私は神を信じた)。この質問は根本的に間違っていますが、私たちは神の自己を探さないように指示されているので、祝福された者と高揚された者は彼である、なぜなら彼ら自身の真実を理解することができない私たちの欠陥のある心は神の真実を理解することができないためです-しかし、それは一部の人々の魂の中で震えます、そしてこの例はそれらに説明します:
   本を机の上に置いて部屋を出てすぐに戻ってきて、机の上に置いた本が引き出しにあるのを見つけた場合、本の特徴の1つは自分で動かないことです。たとえば、あなたのオフィスで、椅子に座っている人がいて、外に出て戻ってきて、カーペットの上に座っているのを見たとします。たとえば、誰かが彼をその位置から動かしたとは思わないでしょう。この人の特徴の1つは、自分を動かし、誰かを動かす必要がないことです。
   そして、生き物は現代的であり、私たちはそれらの属性と性質の1つがそれら自体では存在せず、むしろ存在する必要があることを知っています。それ自体、それを見つけるために誰かを必要としません。
神の存在と属性に関する西洋の学者たちの言葉:
   デカルトは言った:「私は自己の欠如を感じますが、私は完全な自己の必要性を感じます、そして私はこの感情が私の自己に完全な自己のすべてを埋め込んでいると信じています、それは神です。」
   アイザック・ニュートンは言った:「偶然だけがこの存在を導くことは考えられないので、創造主に疑いを持たないでください。」
   Linnaeus氏は次のように述べています。「私たちがこれらの生き物から得た恩恵は、神の慈悲の偉大さを証明しています。神の慈悲は、彼らの完成と一貫性が彼の完全な知恵を予測するのと同じように、彼の完全な知恵を予測し、消え去ることから守り、彼らの更新が彼の威厳と偉大さを認めているのです。」

Attributes of God Almighty (2)

Attributes of God Almighty (2)

Among the attributes of God Almighty and the attributes of creation:
   The believer must realize that the meaning that is intended by the expression in the attributes of God Almighty is completely different from the meaning that is intended by this same expression in the attributes of created beings. You say: God knows and knowledge is an attribute of God Almighty, and you say: So-and-so is a scientist, and knowledge is an attribute of so-and-so people, so is what is meant by the word science in the two structures the same? Far from it being so. Rather, the knowledge of God Almighty is a knowledge that does not end in perfection, and the knowledge of created beings is nothing besides Him. As well as life, as well as the rest of the qualities of hearing, sight, speech, will and ability. These are all the meanings of the expressions in them that differ from their meanings in the right of creation in terms of perfection and quality completely, because He is Blessed and Almighty does not resemble anyone of His creation, and we are not required to know what they are, but rather we counted to know their effects in the universe and their requirements in our servitude to God alone.
Rational and logical evidence to prove the attributes of God Almighty:
The existence of the Creator and the proof of the attributes of his absolute perfection has become among the axioms that do not need evidence or proof to prove them, and no evidence is required for them except for all the arrogance of the heart patient. Nevertheless, in order to complete the benefit, we mention some logical evidence, including:
First: This existence that indicates, by its greatness and precision, the existence of his Creator, his greatness, and his perfection.
Second: The one who has lost a thing does not give it, and if the creature of this universe is not characterized by the attributes of perfection, then what are the effects of these characteristics on its creatures?
Third: This Creator is one and does not multiply, since polygamy is a cause for corruption, disagreement and elevation, especially as the divinity is concerned with pride and greatness, and also if one of the multiple acts independently, the characteristics of others will be disrupted, and if they participate, the attributes of some of them will be disrupted, then God must be one and behave in the universe Concerning creation without a partner, the Almighty said: (God did not take from a child and what God has with him, then every god went with what He created and may God bless one another.) Glory be to each other.
A question that many people stand before it:
   It was mentioned in a hadith on the authority of Abu Hurairah, may God be pleased with him, who said: The Messenger of God said (People continue to wonder until it is said: God created the creation, so who created God? Whoever finds something out of that, let him say: I believed in God). Although this question is fundamentally wrong - because we are instructed not to search for the self of God, the Blessed and Exalted be He, because our deficient minds that are incapable of comprehending the truth of themselves are incapable of comprehending the truth of God - but it does tremble in the souls of some people, and this example explains to them:
   If you put a book on your desk and then got out of the room and came back to it shortly and saw the book that you left on the desk lying in the drawer, then you completely think that someone must have put it in the drawer because you know that one of the characteristics of the book is that it does not move by itself. Whereas if in your office there was a person sitting on the chair with you and then went out and came back and saw him sitting on the carpet, for example, you do not think that anyone moved him from his position, because you know that one of the characteristics of this person is that he moves himself and does not need someone to move him.
   And since the creatures are modern, and we know that one of their attributes and natures is that they do not exist by themselves, but rather they must have existence. By itself, it does not need someone to find it.
The words of some Western scholars regarding the existence and attributes of God:
   Descartes said: “Even though I feel a lack of self, I feel the necessity of a complete self, and I believe that this feeling has implanted in my self the perfect self, which has all the attributes of perfection, which is God.”
   Isaac Newton said: “Do not be suspicious of the Creator, for it is inconceivable that coincidences alone lead this existence.”
   Linnaeus said: “The benefits that we derive from these creatures testify to the greatness of the mercy of God who has made them available to us, just as their perfection and coherence predicts his full wisdom, as well as preserving them from vanishing and their renewal acknowledges his majesty and greatness.”

بين صفات الله تعالى وصفات الخلق:

            صفات الله تعالى (2)

بين صفات الله تعالى وصفات الخلق:
   يجب أن يفطن المؤمن إلى أن المعنى الذي يقصد باللفظ في صفات الله تعالى يختلف اختلافاً كلياً عن المعنى الذي يقصد بهذا اللفظ عينه في صفات المخلوقين. فأنت تقول: الله عالم والعلم صفة لله تعالى, وتقول: فلان عالم والعلم صفة لفلان من الناس, فهل ما يقصد بلفظة العلم في التركيبين واحد؟ حاشا أن يكون كذلك؛ وإنما علم الله تبارك وتعالى علم لا يتناهى كماله ولا يعد علم المخلوقين شيئا إلى جانبه. وكذلك الحياة, وكذلك باقي الصفات من السمع والبصر والكلام والإرادة والقدرة. فهذه كلها مدلولات الألفاظ فيها تختلف عن مدلولاتها في حق الخلق من حيث الكمال والكيفية اختلافاً كلياً, لأنه تبارك وتعالى لا يشبه أحداً من خلقه, ولسنا مطالبين بمعرفة كنهها وإنما حسبنا أن نعرف آثارها في الكون ولوازمها في عبوديتنا لله وحده.
الأدلة العقلية والمنطقية على إثبات صفات الله تعالى:
وجود الخالق وإثبات صفات الكمال المطلق له صار من البدهيات التي لا يحتاج إلى دليل أو برهان لإثباتها, ولا يطالب بالدليل عليها إلا كل مكابر مريض القلب, ومع ذلك فتتميماً للفائدة نذكر بعض الأدلة المنطقية ومنها:
أولاً: هذا الوجود الذي يدل بعظمته وإحكامه على وجود خالقه وعظمته وكماله.
ثانياً: فاقد الشيء لا يعطيه, فإذا لم يكن موجد هذا الكون متصفاً بصفات الكمال فكيف تكون آثار هذه الصفات في مخلوقاته.
ثالثاً: هذا الخالق واحد لا يتعدد, إذ أن التعدد مدعاة للفساد والخلاف والعلو, ولا سيما أن شأن الألوهية الكبرياء والعظمة, وأيضاً لو استقل أحد المتعددين بالتصرف تعطلت صفات الآخرين, ولو اشتركوا لتعطلت صفات بعض منهم, فلا بد أن يكون الإله واحداً متصرفاً في الكون وفي الخلق دون شريك, قال تعالى:(ما اتَّخَذَ الله ُمِنْ وَلَدٍ وَما كانَ مَعَهُ مِنْ إلهٍ,إذاً لَذَهَبَ كُلُّ إلهٍ بِما خَلَقَ وَلَعَلا بَعْضُهُمْ عَلى بَعْضٍ, سُبْحانَ اللهِ عَمَّا يَصِفون).
سؤال يقف أمامه كثير من الناس:
   ورد في حديث عن أبي هريرة رضي الله عنه قال: قال رسول الله ( لا يزال الناس يتساءلون حتى يقال هذا: خلق الله الخلق, فمن خلق الله؟ فمن وجد من ذلك شيئاً فليقل: آمنت بالله). وهذا السؤال وإن كان خطأً من أساسه -لأننا أمرنا ألا نبحث في ذات الله تبارك وتعالى, لأن عقولنا القاصرة التي تعجز عن إدراك حقيقة نفسها تعجز من باب أولى عن إدراك حقيقة الله- إلا أنه يختلج في نفوس بعض الناس, وهذا المثال يوضح لهم:
   إذا وضعت كتاباً على مكتبك ثم خرجت من الحجرة وعدت إليها بعد قليل فرأيت الكتاب الذي تركته على المكتب موضوعاً في الدرج, فإنك تعتقد تماماً أن أحداً لا بد أن يكون قد وضعه في الدرج لأنك تعلم أن من صفات الكتاب أنه لا ينتقل بنفسه. بينما لو كان معك في حجرة مكتبك شخص جالس على الكرسي ثم خرجت وعدت فرأيته جالساً على البساط مثلاً فإنك لا تعتقد أن أحداً نقله من موضعه, لأنك تعلم أن من صفات هذا الشخص أنه ينتقل بنفسه ولا يحتاج إلى من ينقله.
   ولما كانت المخلوقات محدثة ونحن نعلم أن من صفاتها وطبائعها أنها لا توجد بذاتها بل لا بد لها من موجد, عرفنا أن موجدها هو الله سبحانه, بينما كمال الألوهية يقتضي عدم احتياج الإله لغيره, بل إن من صفاته قيامه بنفسه, عرفنا أن الله تبارك وتعالى موجود بذاته غير محتاج إلى من يوجده.
كلام بعض العلماء الغربيين في إثبات وجود الله وصفاته:
   قال ديكارت:( إني مع شعوري بنقص ذاتي أحس بوجوب وجود ذات كاملة, وأعتقد أن هذا الشعور غرسته في ذاتي الذات الكاملة المتحلية بجميع صفات الكمال وهي الله).
   وقال إسحاق نيوتن:( لا تشكوا في الخالق فإنه مما لا يعقل أن تكون المصادفات وحدها هي قائدة هذا الوجود ).
   وقال لينيه :( إن المنافع التي نستمدها من هذه الكائنات تشهد بعظمة رحمة الله الذي سخرها لنا, كما أن كمالها وتناسقها ينبئ بكامل حكمته, وكذلك حفظها عن التلاشي وتجددها يقر بجلاله وعظمته).

The first lesson is belief in God Almighty

The first lesson is belief in God Almighty

God Almighty God’s Essence:
   Know, my son, that the essence of God, the Blessed and Exalted, is too great to be surrounded by human minds, or perceived by human thoughts, because no matter how high and perceptive it is of limited strength and confined capacity, the human mind often fails to comprehend the realities of things despite its use of them, so the electric current cannot be seen But it benefits from its effects, and we do not see the nerve flow that passes from the senses to the brain and from it to the extremities, but we perceive its effects. Knowing the realities of things and their nature does not benefit us in anything, rather it is sufficient for us to know from their properties what will benefit us.
   If it is our affair in the matters that we feel and touch, then why do you think with the essence of God Almighty ?! People who spoke in the essence of God, the Blessed and Exalted, have gone astray, so their words were a reason for their delusion, sedition and disagreement, because they speak in what they are unaware of, and are not able to know what it is, and for this reason the Messenger of God forbade contemplating the essence of God and commanded to think about his creatures, so he said: Think about the creation of God and not Think about God, for you will not appreciate his destiny.)
   This is not a measure of freedom of thought, nor a stagnation in research, nor a restriction on the mind, but it is impermissible from regression in the shafts of delusion, and a deterrence to it from treating research for which the means of research are not available, and its power - no matter how great - cannot cure it, and this is the righteous way of Servants of God who know the greatness of himself and the majesty of his destiny. It was said to one of them: Tell me about God Almighty? He said: One God. He was asked: How is it? He said: A king capable. He was told: Where is he? He said: It is on the lookout. The questioner said: I did not ask you about this, and Yahya said: What was other than this was the quality of the creature, as for its description I did not tell you about it.
God Names:
   The Creator, the Almighty, is known to his creation by names and attributes that are worthy of His majesty. It is good for the believer to memorize them, bless them, and enjoy their remembrance and glorify their destiny. The hadith of the Messenger جمع (God has ninety-nine names have been compiled by one hundred but one that no one can memorize except who enters Heaven) and mentioned it (He is God, who has no god but He is the Most Gracious, Most Merciful, King, Holy, Peace, the believer, the dominant, the dear, the mighty, the arrogant, The Creator, the Creator, the Photographer, the Forgiver, the Subduer, the Wahab, the Provider, the Fattah, the Allim, the Gripper, the Basset, the Depressing, the Lifter, the Goat, the Humiliator, the Hearing, the Insight, Judgment, Justice, the Gentle, the Expert, the Halim, the Great, the Forgiving, the Grateful, The Most High, the Great, the Hafeez, the Almighty, the Haseeb, the Jalil, the Generous, the Watchman, the Respondent, the Broad, the Wise, the Friendly, the Glorious, the Promoter, the Martyr, the Truth, the Agent, the Strong, the Strong, the Guardian, the Hamid, the Mahsi, the Principal, the Repeater, the Memorable, The dead, the living, the living, the Wajid, the glorious, the one, the steadfast, the almighty, the Almighty, the forward, the backward, the first, the other, the apparent, the inner, the governor, the transcendent, righteousness, the repentance, the avenger, the pardon, the compassionate, the owner of the king, the majesty and honor , The installer, the collector, the rich, the singer, the inhibitor, the harmful, the beneficial, the light, the guide, the great, the rest, the heir, the rational, the patient).
The meanings of some of Allah's names:
(Al-Qudus), the purified of faults. (Peace) security to create. (The believer) the authenticator and his promise to his creation and to the believer from his torment. (Dominant) The disposing dominant. (Aziz) the most conqueror. (Jabbar) who executes his orders. (The arrogant) is higher than the qualities of a unique creation with its greatness. (Al-Bari) is the Creator, and he is in the creation of the Spirit who is revealed. (Abominable) The Knowing World. (Haseeb) enough to create it. (Al-Mahsi) is the one who counted everything with his knowledge, so he missed nothing. (Righteousness) sympathetic to his servants with his kindness and kindness. (Almqtus) just in his judgment. (Al-Rasheed) who guides creation to their interests. (The patient) is the one who does not treat the disobedient with revenge on them.

نفسى

 فلنغير نظرة التشاؤم في أعيننا لما حل بنا من محن إلى نظرة حب وتفاؤل لما عاد علينا من فائدة وخير بعد مرورنا بهذه المحن. ما أحوجنا لمثل هذا ال...