الخميس، 2 مايو 2013


“O you who believe! Avoid much suspicion, indeed some suspicion is sin. And spy not, nor backbite one another. Would one of you like to eat the flesh of his dead brother? You would hate it (so hate backbiting). And fear Allah. Verily, Allah is the One Who accepts repentance, Most Merciful.” [Surah al-Hujuraat (49):12]
26) It commands that one guard his tongue from all evil talk, and that he use it in that which leads to good, whether to the individual or the society, such as mentioning Allah and reform. It forbids us from letting our tongues loose without any benefit. The Prophet (r) said:
“May your mother bereave you O Mu‘adh! Are people thrown into the Hellfire on their faces or nostrils except for what their tongues reaped?” (Tirmidhi)
27) It commands with well-treatment of the neighbor and forbids showing them harm. The Prophet (r) said:
“By Allah he is not a true believer! By Allah he is not a true believer! By Allah he is not a true believer!” It was said, “And who is he, O Messenger of Allah?” He replied, “Him whose neighbor is not safe from his evil.” (Bukhari)
28) It commands that one seek company with the righteous and forbids that one seek company with the evil. The Prophet (r) said:
“The example of a righteous and evil companion is like one who carries perfume and another who is a blacksmith. As for the one who carries perfume, he will either give you some perfume, you might buy some, or [at least] you will find a pleasing scent with him. As for the blacksmith, either he (the blacksmith) will burn his clothes, or he will find a hideous odor from him.” (Bukhari)
29) It orders people to strive to bring harmony to any disunity amongst people, and it prohibits anything which leads to enmity and hatred. Allah (I) says:
“There is no good in most of their secret talks save (in) him who orders Sadaqah (charity in Allah's Cause), or ma’roof (Islamic Monotheism and all the good and righteous deeds which Allah has ordained), or conciliation between mankind, and he who does this, seeking the good Pleasure of Allah, We shall give him a great reward.” [Surah an-Nisaa´ (4):114]
30) It orders that people be sincere to each other [by advising them] and forbids that advice be withheld when it is sought. The Prophet (r) said:
“The religion is sincerity.” We asked, “To whom?” He replied, “To Allah, to His Book, to His Messenger, and to the leaders of the Muslims and their general folk.” (Muslim)
31) It orders people to help relieve worries of Muslims, to give them respite [in paying back debts], and to conceal their faults. The Prophet (r) said:
“Whoever relieves some worry of a believer, Allah will relieve a worry of his on the Day of Judgment. Whoever makes things easy for one in times of hardship [by giving respite to one who is not able to pay back a debt], Allah will makes things easy upon him in this life and the next. And whoever conceals the faults of a Muslim, Allah will conceal his fault in this life and the Hereafter. Allah helps his servant as long as he helps his brother.” (Muslim)
32) It orders that one have patience and fortitude in times of hardship, and forbids that one become worried and discontent. Allah (I) says:
“And certainly, We shall test you with something of fear, hunger, loss of wealth, lives and fruits, but give glad tidings to the patient ones. * Who, when afflicted with calamity, say: ‘Truly! To Allah we belong and truly, to Him we shall return.’ * They are those on whom are the Blessings (etc.) from their Lord, and (they are those who) receive His Mercy, and it is they who are the guided-ones.” [Surah al-Baqarah (2):155-157]
33) It orders that one forgive, pardon, and turn away from one who does evil to him, and forbids that one seek revenge and retribution. Allah (I) says:
“And hurry to (that which leads to) forgiveness from your Lord, and for Paradise as wide as are the heavens and the earth, prepared for the Muttaqoon (the pious, Allah-fearing). Those who spend [in Allah’s Cause - deeds of charity, alms, etc.] in prosperity and in adversity, who repress anger, and who pardon men; verily, Allah loves the muhsinoon (the good doers).” [Surah Aali ‘Imraan (3):133-134]
34) It commands mercy and it forbids cold-heartedness. The Prophet (r) said:
“Allah shows mercy to those who show mercy. Show mercy to those on earth, He Who is above the heavens will show mercy to you.” (Tirmidhi)
35) It commands kindness and softness, and it forbids harshness and strictness. The Prophet (r) said:
“Nothing is done with kindness except that it is beautified, and nothing is devoid of kindness except that it is disfigured.” (Muslim)
36) It commands that one return evil with good, and forbids that one reciprocate evil with the same. Allah (I) says:
“And the good deed and the evil deed cannot be equal. Repel (the evil) with one which is better (i.e. Allah ordered the faithful believers to be patient at the time of anger, and to excuse those who treat them badly): then verily he, between whom and you there was enmity, (will become) as though he was a close friend.” [Surah Fussilat (41):34]
37) It commands the spreading of knowledge and forbids hiding it. The Prophet (r) said:
“Whoever was asked about knowledge but conceals it, he will be brought on the Day of Resurrection leashed with the muzzles of Hellfire.” (Haakim)
38) It commands that Muslims enjoin virtue and righteousness and prevent evil and vice, each according to his ability. The Prophet (r) said:
“Whoever of you sees an evil act, let him change it with his hand, if he is not able, then with his tongue, and if he is not able, then with his heart, and that is the lowest of Eemaan.” (Muslim)
Various Prohibitions
Some of the things which Islam forbids are the following:
1) Wine, and all other drugs which come under this heading, whether it is ingested, inhaled or injected. Allah (I) says:
“O you who believe! Intoxicants (all kinds of alcoholic drinks), gambling, al-ansaab (Stone altars on which the polytheists slaughtered to their idols), and al-azlaam (arrows for seeking luck or decision) are an abomination of the Shaytaan’s handiwork; so avoid (strictly all) that (abomination) in order that you may be successful. The Shaytaan wants only to excite enmity and hatred between you with intoxicants (alcoholic drinks, etc.) and gambling, and hinder you from the remembrance of Allah and from the Salaah (the prayer). So, will you not then abstain?” [Surah al-Maa`idah (5):90-91]
2) Eating the meat of carrion, pigs, and all other things mentioned in Allah’s (r) saying:
“Forbidden to you (for food) are: al-maytah (dead animals - cattle-beast not slaughtered), blood, the flesh of swine, and the meat of that which has been slaughtered as a sacrifice for others than Allah, or has been slaughtered for idols, etc., or on which Allah’s Name has not been mentioned while slaughtering, and that which has been killed by strangling, or by a violent blow, or by a headlong fall, or by the goring of horns - and that which has been (partly) eaten by a wild animal - unless you are able to slaughter it (before its death) and that which is sacrificed (slaughtered) on nusub (stone altars). (Forbidden) also is to use arrows seeking luck or decision, (all) that is fisq (disobedience of Allah and sin).” [Surah al-Maa`idah (5):3]
3) Eating that over which the Name of Allah was intentionally not pronounced, or that over which other than the Name of Allah was pronounced upon slaughtering. Allah (r) said:
“Eat not (O believers) of that (meat) on which Allah’s Name has not been pronounced (at the time of the slaughtering of the animal), for sure it is fisq (a sin and disobedience of Allah).” [Surah al-An‘aam (6):121]
4) Eating those animals which have canine teeth, such as lions, leopards, wolves and the like, as well as those birds which have talons, like eagles, falcons, hawks and the likes. Ibn ‘Abbaas said:
“The Prophet (r) forbid us from [eating] any carnivorous animal which has canine teeth, and every bird which has talons [with which it catches its prey].” (Muslim)
5) What was slaughtered by other than the Jews and the Christians. It is considered carrion and it is impermissible to eat. 
“Made lawful to you this day are all good and pure things. The food (slaughtered cattle, eatable animals, etc.) of the people of the Scripture (Jews and Christians) is lawful to you and yours is lawful to them. The food (slaughtered cattle, eatable animals, etc.) of the people of the Scripture (Jews and Christians) is lawful to you and yours is lawful to them.” [Surah al-Maa`idah (5):5]
6) Any food or drink which is apparently harmful to one’s body, such as cigarettes and similar things, are impermissible. Allah (r) says:
“And do not kill yourselves (nor kill one another). Surely, Allah is Most Merciful to you.” [Surah an-Nisaa´ (4):29]
7) Wearing of silk, gold, and silver for men; they are permissible for women. The Prophet (r) said:
“The wearing of silk and gold has been permitted for the women of my nation but not its men.” (Ahmad)
It is not allowed, though, for both males and females, to eat, drink, or perform wudoo´ from utensils made from either gold or silver, for the Prophet (r) said:
“Do not drink from gold or silver utensils and do not eat from its plate for indeed it is for them (the kuffaar) in this life and for us in the next.” (Bukhari)
Selected Supplications, Words of Remembrance, & Islamic Etiquettes
1) Mention the name of Allah [by saying ‘Bismillaah’] before you start eating or drinking, and thank Allah [by saying ‘Alhamdulillaah (Allah praise and thanks be to Allah)’] upon finishing. You should eat from what is in front of you [and not from in front of someone else], and eat with your right hand, for the left hand is mainly used to clean what is held detestable (like cleaning oneself after relieving himself). ‘Umar bin Abi Salamah (t) said: “When I was a young boy, I was in the room of the Messenger of Allah (r), and my hand [was taking food from] all sides of the plate [while eating]. So the Messenger of Allah (r) said to me:
‘Young boy, mention the name of Allah [before you start to eat], eat with your right hand, and eat from in front of you.’ ” (Bukhari)
2) Never find fault in food, however unpleasant it may be. Abu Hurairah (t) said:
“The Messenger of Allah (r) never found any fault in food. If he liked it he ate it, and if he did not he left it.” (Bukhari)
3) Do not enter houses except after seeking permission [by knocking or the like]. Allah (I) says:
“O you who believe! Enter not houses other than your own, until you have asked permission and greeted those in them.” [Surah an-Noor (24):27]
Do not persist in seeking permission [more than thrice]. The Prophet (r) said:
“One should seek permission thrice. If you are granted permission, [then enter,] and if not, go back.” (Muslim)
5) Greet all Muslims, whether you know or do not [by saying ‘As-Salaamu ‘alaykum], due to the love and friendship which it brings about. The Prophet (r) said:
“You will never enter Jannah until you believe, and you will never believe fully until you love each other. Shall I not lead you to something that if you do it, you will love each other? Spread the greetings of ‘Salaam’ amongst yourselves.” (Muslim)
6) If someone greets you with Salaam, return him with the same greetings or one better. Allah (I) says:
“When you are greeted with a greeting, greet in return with what is better than it, or (at least) return it equally.” [Surah an-Nisaa´ (4):86]
7) When you feel like yawning, you should try to stop it as much as possible. The Prophet (r) said:
“Yawning is from the Shaytaan. When one of you feels like yawning, let him stop it as much as he can. And if one of you sighs, “Aahh!” [while doing so], the Shaytaan laughs.” (Bukhari)
If he is unable to stop it, he should cover his mouth with his hand. The Prophet (r) said:
“If one of you yawns, then let him hold his mouth with his hand, for indeed the Shaytaan enters [it].” (Muslim)
8) When you sneeze, say, “Alhamdulillaah.” If another Muslim sneezes and says, “Alhamdulillaah,” you should reply by saying, “Yarhamuk-Allahu (may Allah have mercy on you).” If someone replies to you by saying, “Yarhamuk-Allahu,” reply to him by saying, “Yahdeekumullaah wa yuslihu baalakum (may Allah guide you and make improve your heart, your living, and your affairs).”
“When one of you sneezes, let him say, ‘Alhamdulillaah,’ and then let his brother or companion say to him, ‘Yarhamuk-Allahu,’ and then let him (the one who sneezed) say, ‘Yahdeekumullaah wa yuslihu baalakum.’ ” (Bukhari)
If a disbeliever says, “Alhamdulillah,” you should reply by saying, “Yahdeekumullaah wa yuslihu baalakum,” only. Abu Musa (t) said:
“The Jews would try to make themselves sneeze while in the company of the Prophet (r) hoping that he would say, ‘Yarhamukumullaah’. Instead, he would say, ‘Yahdeekumullaah wa yuslihu baalakum’.” (Tirmidhi)
From its manners is what Abu Hurairah (t) related, that when the Messenger of Allah sneezed, he would put his hand or his clothes in front of his mouth and lower his voice [in doing so].
9) Do not belch in public. Ibn ‘Umar (t) said:
“A man belched while in the company of the Messenger of Allah (r), and so he said to him: ‘Save us from your burping, for the most satiated in this life will be hungry for the longest time on the Day of Resurrection.’ ” (Tirmidhi)
10) If you joke, do not say anything to harm or maltreat others. The Prophet (r) said:
“Let not anyone take his brother’s things (to anger him) seriously or jokingly.” (Abu Dawud)
Do not let your joking be untrue, leading you to lie to make others laugh. The Prophet (r) said:
“Woe to the one who lies in his speech to make people laugh, woe be to him! Woe be to him!” (Abu Dawud)
11) When you wish to sleep, mention the Name of Allah and lie down on your right side. Hudhayfah ibn al-Yamaan said:
“When the Prophet (r) would retreat to his bed, he would say:
‘Bismika amootu wa ahyaa.’
‘In your Name I die and I live.’
Upon rising, he would say:
‘Alhamdulillaah-illadhi ahyaanaa ba’da maa amaatanaa wa ilayh-in-nushoor.’ ” 
“All praise and thanks be to the One who brought us to life after having caused us to die, and to Him will we be resurrected. (Bukhari)
12) Before having marital relations with your wife, say:
“Bismillaah. Allahumma jannibnash-Shaytaan, wa jannib-ish-Shaytaana maa razaqtanaa.”
“In the Name of Allah. O Allah, keep the Shaytaan away from us, and keep the Shaytaan away from what you grant us [from offspring].” (Bukhari)
The Prophet (r) said:
“If someone says when he approached his wife (before sexual intercourse), ‘In the Name of Allah. O Allah, keep the Shaytaan away from us, and keep the Shaytaan away from what you grant us [from offspring],’ if Allah grants them a child he (the Shaytaan) will not harm him.” (Bukhari)
Also, keep whatever takes place between you and your partner private. The Prophet (r) said:
“Indeed from the worst stations of people on the Day of Resurrection is one who has marital relations with his wife and then spreads her private matters.” (Muslim)
13) Upon leaving your home, say the corresponding supplication. The Prophet (r) said:
“Whoever says, meaning upon leaving one’s home:
‘Bismillaahi, tawakkaltu ‘alAllahi, laa hawla wa laa quwwata illaa billaah.’
‘In the Name of Allah, I put my trust in Allah, There is no ability nor might except with Allah.’
…it will be said to him, ‘Your affair has been taken care of, your have been protected [from all evil], and the Shaytaan moves away from you.” (Tirmidhi)
14) When you visit the ill, invoke the supplication which has been narrated of the Prophet (r). When he would visit the ill, he would sit close to his head and say the following seven times:
“Asalullaah al-‘Adheem, Rubb al-‘Arsh il-‘Adheem an yashfiyak.”
“I beseech Allah, the Magnificent, the Lord of the Magnificent Pedestal, that He cure you.”
The Prophet (r) said:
 “If Allah has written for him to live longer, he will be cured from this sickness.” (Saheeh ibn Hibbaan)
15) When you enter the toilet, enter with your left foot and say:
“Bismillah Allahumma inni a‘oodhu bika min al-kubthi wal-khabaa`ith.”
“In the Name of Allah, O Allah, indeed I seek refuge in you from filth and the evil Jinns.” (Bukhari)
When you leave the toilet, exit with your right foot and say:
“Ghufraanak.”
“I ask of your forgiveness.” (Saheeh ibn Hibbaan, ibn Maajah)
Brotherly Advice
1) Know that upon entering the fold of Islam, Allah has wiped away all yours previous sins and evil deeds. The Prophet (r) said:
“Do you not know that Islam wipes away what comes before it?” (Muslim)
Rather, even the evil deeds which you committed before you entered Islam are changed into good deeds by the Bounty of Allah. Allah (I) says:
“And those who invoke not any other ilaah (god) along with Allah, nor kill such life as Allah has forbidden, except for just cause, nor commit illegal sexual intercourse and whoever does this shall receive the punishment. * The torment will be doubled to him on the Day of Resurrection, and he will abide therein in disgrace. * Except those who repent and believe (in Islamic Monotheism), and do righteous deeds, for those, Allah will change their sins into good deeds, and Allah is Oft-Forgiving, Most Merciful.” [Surah al-Furqaan (25):68-70]
Listen to this good news from Allah (I): those who embrace this religion from the People of the Book will be given a double reward due to their belief in their Messenger and their belief in the prophethood of Muhammad (r)! Allah (I) says:
“Those to whom We gave the Scripture [i.e. the Tawraah and the Injeel, etc.] before it, - they believe in it (the Qur`an). And when it is recited to them, they say: ‘We believe in it. Verily, it is the truth from our Lord. Indeed even before it we have been from those who submit themselves to Allah in Islam as Muslims (like ‘Abdullah bin Salaam and Salmaan al-Faarisi, etc).’These will be given their reward twice over, because they are patient, and repel evil with good, and spend (in charity) out of what We have provided them.” [Surah al-Qasas (28):52-54]
The Prophet (r) said:
“Whoever accepts Islam from the people of the two Books (the Jews and Christians), they will have a double reward. The will receive the rights we enjoy, and they must give the rights we give. And whoever accepts Islam from the pagans [other than them], will have their reward, and they will receive the rights we enjoy, and they must give the rights we give.” (Ahmad)
Your records are white and clean, so be careful not to commit any bad deeds and try to keep your records white and clean, and continually seek repentance for any mistakes you make.
2) You now know the truth, so try to set a portion of your time to understand your religion by seeking beneficial knowledge from authentic sources. The Messenger of Allah (r) said:
“If Allah desires good for a person, He gives him understanding of the religion.” (Bukhari)
Make seeking knowledge of ‘Aqeedah (the Islamic belief system) your first priority, and then study everything else you need in your daily life to keep your religion upright, such as Purification, Prayer, and the likes. You should also study the rulings of trade, monetary transactions, and social interaction, as well as the rulings pertaining to your source of livelihood so that you do not unintentionally fall into things which are impermissible. Also, set out a portion of your time to memorize the Book of Allah.
You should understand your religion from its proper and trusted sources- the Book of Allah and the authentic Sunnah of His Messenger (r). Let the Messenger of the religion, Muhammad (r), be your role model and leader and learn his biography so you can follow role. Try as much as possible to accompany the scholars and students of knowledge who practice what they preach, and know that not all of those who say they are Muslims should be trusted in knowledge; rather, you must make sure and carefully examine those who you take your knowledge from or read, by comparing them with the Book of Allah and the Sunnah of His Messenger, Muhammad (r), and his rightly guided successors. The Prophet (r) said:
“I advise you to have taqwaa, hearing and obeying even if it be to an Ethiopian slave with amputated limbs (if he be your leader). For indeed, whoever lives long amongst you will see many differences. So stick to my Sunnah, and the Sunnah of the rightly guided successors. Hold tight and cling on to it with your molar teeth. And stay far away from newly invented matters [in religion], for indeed every invented matter is an innovation, and every innovation is misguidance.” (Saheeh ibn Hibbaan, Abu Dawood)
Whatever is in accordance with his Sunnah, then take it, and whatever opposes it, leave it. The Prophet (r) said:
“The Jews split into seventy-one sects, one is in Jannah and seventy are in the Hellfire. The Christians split into seventy-two sects, seventy-one are in the Hellfire and one is in Jannah. By Him in Whose Hands is the soul of Muhammad, my Ummah (nation) will split into seventy-three sects, one will be in Jannah and seventy-two will be in the Hellfire.” It was said, “O Messenger of Allah, who are they?” He answered, “The Jamaa‘ah.” (ibn Maajah)
3) Love and enmity. You must love and ally with the believers, and you must hate the disbelievers and take them as enemies. But to hate them does not mean to oppress and transgress against them or usurp their rights. You should not hate them merely for their selves, but rather due to their disbelief and misguidance. This should encourage you to do your utmost to help save them from the Hellfire. Do not prefer disbelievers over Muslims, and do not help them against Muslims. Allah (I) says:
“The believers, men and women, are awliyaa´ (helpers, supporters, friends, allies, protectors) of one another.” [Surah at-Tawbah (9):71]
4) Know that there are usually none who enter Islam except that they face opposition, disagreement and harm, especially from those closest to them. You should keep this in mind and know that through this is an elevation of your level, a purification of sins, and a test through which Allah is trying you to see the extent of your truthfulness and steadfastness on your religion. Allah (I) says:
“Do people think that they will be left alone because they say: ‘We believe,’ and will not be tested? And We indeed tested those who were before them. And Allah will certainly let it (it) be known (the truth of) those who are true, and will certainly let (it) be known (the falsehood of) those who are liars.” [Surah al-‘Ankaboot (29):2-3]
Also, the Prophet (r) was asked:
“Which people are the most tested?” He replied, “The Prophets, then the righteous, then those after them, and then those after them. Every person is tried according to the strength of his religion, if his religion is strong, he is tested more, and if his religion is weak, his trial is lessened. A person continues to be tested and tried until he walks on the earth totally free of sin (due them being forgiven through trials).” (Ahmad)
Know that they will try to make you doubt in Islam and constantly mention these doubts to you. So try as much as possible to ask the people of knowledge so that you may find a proper reply to those doubts, from the Qur`an and the Sunnah of the Prophet (r).
5) Calling to the religion of Allah (da’wah) and his authentic Sunnah. You must be knowledgeable to what you call to. Know the doubts that the enemies of Islam instigate about it so that it will be easy for you to answer them. Let the way you do da’wah be led the saying of Allah (I):
“Invite (mankind, O Muhammad r) to the Way of your Lord (i.e. Islam) with wisdom (i.e. with the Divine Inspiration and the Qur`an) and fair preaching, and argue with them in the best way. Truly, your Lord knows best who has gone astray from His Path, and He is the Best Aware of those who are guided.” [Surah an-Nahl (16):125]
Try as much as possible to help save others from the Hellfire, just as Allah saved you from it, and start with those closest to you. Always keep this saying of the Prophet (r) in front of you:
“Allah did not send me to make things hard nor obstinate and inflexible, but rather as a teacher and to make things easy.” (Muslim)
Know that there is much good and great Bounty from Allah in helping a person to become Muslim, The Messenger of Allah (r) said to ‘Ali (t):
“That Allah guides through you even one person is better for you that a red camel.” (Bukhari)
The reason for that is that you will receive the same reward as all those who have been guided through you, without their reward being decreased in the least. The Prophet (r) said:
“Whoever calls to guidance, he will receive an additional reward equal those who follows him, without that reducing their reward in the least. Whoever calls to misguidance, he will receive the sin of those who follow him, without that reducing their punishment in the least.” (Muslim)
Know that conveying this religion to non-Muslims and calling them to it is a trust upon the back of every Muslim, so do not fall short in doing so as other have. The Messenger of Allah (r) said:
“Convey to others from me, even if it be one verse.” (Tirmidhi)
You should be from those who cause people to like the religion of Allah. The Prophet (r) said:
“Give good tidings, and do not cause people to flee from the religion; make things easy for people and don’t make things hard.” (Muslim) 
Know that in calling others to Islam you are not responsible for the results, for your call is restricted to merely clarifying and showing people the way to the truth.  Allah (I) says:
“And verily, you (O Muhammad r) are indeed guiding (mankind) to the Straight Path (i.e. Allah’s religion of Islamic Monotheism). The Path of Allah, to Whom belongs all that is in the heavens and all that is in the earth. Verily, all the matters at the end go to Allah (for decision).” [Surah ash-Shooraa (42):52-53]
As for the Guidance to actually practice Islam, that is from Allah only. Allah (I) says:
“Verily! You (O Muhammad r) guide not whom you like, but Allah guides whom He wills. And He knows best those who are the guided.” [Surah al-Qasas (28):56]
6) Try as much as possible to choose righteous companions who encourage and help you to do good, warn and prevent you from doing evil, and will be a support for you in your life after Allah. The Prophet (r) said:
“The example of a righteous and evil companion is like one who carries perfume and another who is a blacksmith. As for the one who carries perfume, he will either give you some perfume, you might buy it, or [at least] you will find a pleasing scent with him. As for the blacksmith, either he (the blacksmith) will burn his clothes, or he will find a hideous odor from him.” (Bukhari)

ليست هناك تعليقات:

نفسى

 فلنغير نظرة التشاؤم في أعيننا لما حل بنا من محن إلى نظرة حب وتفاؤل لما عاد علينا من فائدة وخير بعد مرورنا بهذه المحن. ما أحوجنا لمثل هذا ال...