الأربعاء، 28 مارس 2018

مواطن مصرى

17 دقيقة
هلا بيكم انا احمد الكاتب طبعا انا مش متوقع رد فعل منكم
ولا يشغل بالى قصة خلف الدهشورى حرب قصة واقعية ربما لا تصدقون لان احداثها غريبة شوية المهم
نعود الى الاخ خلف الدهشورى حرب هو اسمة كدة عندما القت الاخت صفاء المحمول الى خلف وقالت لة اتعامل رد لم يستطيع خلف ان يقول كلمة من سيل الكلام بتاعة خطبتة حتى ان كل الركاب منبهرين والسائق من الاندهاش خف السرعة شوية على شان يسمع
وتحول وش خلف الى كل الوان الطيف من الاحمر الى الاصفر بدرجاتة حتى المحمول كانة ضد خلف كل ما يحاول يغلق المحمل لا يستجيب
حتى ان الاخ خلف فكر يرمية من الشباك تحت اى عربية مسرعة على الدائرى ما انتم عارفين سواقين الدائرى عفاريت
المهم ربنا كرمة والمحمول انغلق وقال للسواق لو سمحت نزلنى كارفور دة سوبر ماركت كبير ومشهور المهم نزل ونزلت الاخت صفاء خلفة لا ارادى لها هى كدة رغم انها حتنزل فى الجلف
وما ادركى ما الجلف
ناس درجة اولى
مش حطول عليك اقصد عليكمشخصيات فى حياتى
الاخ خلف الدهشورى شخصية عجيبة ولاكن موجودة داخل كل واحد منا
زى اى واحد منا عندة مشاكل بس زيادة شوية واحد بيسالنى سنة كام وواحد بيسال شغال اية مش دة المهم المهم انة انسان نتاوى او كاتب او بيعمل كل شى
المهم فى الموضوع حب يشترى تابلت او محمول كبير لانة زهق من محمولة الاازعى ابو رنة جنان
وشاشة من السودان وحاجة كدة محمول وقع من نابليون لما كان فى مصر فى الاهرام
---المهم قصة شراء المحمولالجديد غريبة شوية حنقولها بعدين المهمخلف من المشاكل كان بيهرب من نفسة ازاى معرفش تابعونا فى وقت اخر احمد الكاتب للتواصل على
عدنا انا احمد الكاتب نكمل قصة خلف الدهشورى قصة المحمول ابو شاشة كبيرة التبلايت كان خلف فى مكرباس خد صقر فريش الدائرى
وجلس بجوار شابة كدة عمرها فوق ال30 يعنى ورن محمول الاخ خلف ابو رنة جنان
رنة غريبة جعلت كل من كان فى المكرباس مندهش المهم الاخ خلف حاول يفتح المحمول دون جدول معلق مهنج
حاجة زى كدة ولاكن شاف اسم من يتصل بة وكانت خطبتة يعنى مشروع خطوبة صاحبنا اتجنن المحمول راسة والف سيف ما يفتح
المهم الاخت قالت لو سمحت هات المحمول وانا اساعدك صاحبنا اتحرج وهو حاسس انة خبير محمول المهم اعطاها المحمول وقالت الو والاخت خطيبة الاخ خلف ولعت نار
والمحمول احمر واطلقت كا الرصاصة فى وش الاخ خلف وكانت من اهم ميزة لمحمول الاخ خلف صوتة عالى واستمع الركاب الى اغرب دش كلام --- ولنا عودة للتواصل
نتابع قصة خلف الدهشورىقالت خطبتة وهى على الخط المحمول انتى فين يا خلف مش عاوز ترد لية مشغول انا عرفاك عينك زايغة وتنبل فى تصرفاتك تنبل دة بمعنى انسان بطئ الفهم
المهم وسمع احلى كلام شمال منها اقصد كلام توبيخ فى منتهى الغتاتة الغتاتة معنها الاصرار على التميع بالكلام الفاضى الغير مودب
المهم غرق الاخ خلف فى دش عرق فاخرجت صفااء مناديل ورقية وجفف خلف الامطار التى ساحت على بدنة ولم يستطيع ان يرد وهنا سمع كل من كان فى المكروباص وتمنا كل واحد ان يرد بدل من خلف على هذة الادمية سليطت اللسان ولاكن الكل صمت منتظرين رد خلف ونظرت صفاء الى خلف نظرة عتاب او استهجان بعيون تنم على القهر الانسانى من ضعف رجل وقلة ادب امراة
تصوروا ما حدث فى الحلقة القادمة تابعونانزل خلف من الباص ونزلت صفاء من باب مساعدة خلف نظر الى صفاء وقال اكون شاكر لو تعاونتى معى فى شراء محمول
قالت صفاء ماشى انزل معاك كارفور فى محلات كتيرة للمحمول قال خلف بس كدة حعطلك واتعبك معى
قالت صفاء لالا ما فى تعب بس بشرط لا اريد ان اتاخر عن مشورى
ومعاك لمدة ساعتين فقط اتفضل نروح المحل
دخلوا كارفور وما ادراك ما كرفور سوق تجارى كبير دوشة هيصة زحمة
الكل يحمل اشياء الكل رسمت على وجوهم البسمة كانهم خارجين من بعد صلاة العيد
قالت صفاء فى نفسها انا اية الى بعملىة دةونظر خلف الى صفاء وقال فى نفسة لو خطبتى جت حتبقى مشكلة
المهم دخلوا المول وقالت صفاء حضرتك اسمك اية قال انا خلف الدهشورى وحضرتك قالت صفاء
قال خلف ممكن اطلب من حضرتك طلب
قالت خير قال ممكن اعزم حضرتك على حاجة ساقعة
لانى بجد حموت من العطش
قالت صفاء ماشى بس انا الى عزماك
قال خلف لالا كدة مش حلو وعيب
الراجل هوة الى بيدفع
وكانت هناك كافية مثل القهوة مفتوحة المكان وجلس على اقرب تربيزة وطلب خلف 2 حاجة ساقعة وعلى فجئة هلت عليهم شابة فى الاربعين وقالت معقولة خلف هنا فى المول اذيك ياستاذ خلف اندهش خلف واخذ العرق بسيل من جبهتة مش تعرفنا بالانسة الجميلة دة قال خلف اة دة الاخت صفاء مندوبة مشتريات هنا
اهلا وسهلا وابتسمت صفاء وقالت تشرفنا يا هانم
اتفضبلى معنا اشربى حاجة
قال الف شكر معى ابنى بيشترى ملابس ومنتظرة سلام استاذ خلف
قالت صفاء انا زعلانة منك يا خلف ازاى تكذب ومن هذة الست قال خلف دة دة دة
نكمل فى الحلقة الثانية تحياتى احمد على المصرى انتظرونا
ةة
قالت صفاء انا زعلانة منك يا خلف ازاى تكذب ومن هذة الست قال خلف دة دة دة موظفة فى معمل تحاليل طبية معى
قالت صفاء اة نسيت اسئلك انت شغال اية
قال خلف انا شغال كيمائى تحاليل
قالت صفاء تشرفنا بس انتى الظاهر مش من القاهرة انتى منين قال انا من الصعيد والصعيد اعلى مناطق مصر فى الجنوب المهم نظرت صفاء الية وقالت لية ما رديت على الاهانات بتاعة خطبتك انتى بتخاف منها ؟ تظر خلف اليها وقال لا احنا ما بنخاف  بس انا انسان بتكسف  فى مواقف صعبة امام الناس

قالت صفاء انا زعلانة منك يا خلف ازاى تكذب ومن هذة الست قال خلف دة دة دة موظفة فى معمل تحاليل طبية معى
قالت صفاء اة نسيت اسئلك انت شغال اية
قال خلف انا شغال كيمائى تحاليل
قالت صفاء تشرفنا بس انتى الظاهر مش من القاهرة انتى منين قال انا من الصعيد والصعيد اعلى مناطق مصر فى الجنوب المهم نظرت صفاء الية وقالت لية ما رديت على الاهانات بتاعة خطبتك انتى بتخاف منها ؟ تظر خلف اليها وقال لا احنا ما بنخاف  بس انا انسان بتكسف  فى مواقف صعبة امام الناس

قالت صفاء انا زعلانة منك يا خلف ازاى تكذب ومن هذة الست قال خلف دة دة دة
نزل خلف من الباص ونزلت صفاء من باب مساعدة خلف نظر الى صفاء وقال اكون شاكر لو تعاونتى معى فى شراء محمول
قالت صفاء ماشى انزل معاك كارفور فى محلات كتيرة للمحمول قال خلف بس كدة حعطلك واتعبك معى
قالت صفاء لالا ما فى تعب بس بشرط لا اريد ان اتاخر عن مشورى
ومعاك لمدة ساعتين فقط اتفضل نروح المحل
دخلوا كارفور وما ادراك ما كرفور سوق تجارى كبير دوشة هيصة زحمة
الكل يحمل اشياء الكل رسمت على وجوهم البسمة كانهم خارجين من بعد صلاة العيد
قالت صفاء فى نفسها انا اية الى بعملىة دةونظر خلف الى صفاء وقال فى نفسة لو خطبتى جت حتبقى مشكلة
المهم دخلوا المول وقالت صفاء حضرتك اسمك اية قال انا خلف الدهشورى وحضرتك قالت صفاء
قال خلف ممكن اطلب من حضرتك طلب
قالت خير قال ممكن اعزم حضرتك على حاجة ساقعة
لانى بجد حموت من العطش
قالت صفاء ماشى بس انا الى عزماك
قال خلف لالا كدة مش حلو وعيب
الراجل هوة الى بيدفع
وكانت هناك كافية مثل القهوة مفتوحة المكان وجلس على اقرب تربيزة وطلب خلف 2 حاجة ساقعة وعلى فجئة هلت عليهم شابة فى الاربعين وقالت معقولة خلف هنا فى المول اذيك ياستاذة خلف اندهش خلف واخذ العرق بسيل من جبهتة مش تعرفنا بالانسة الجميلة دة قال خلف اة دة الاخت صفاء مندوبة مشتريات هنا
اهلا وسهلا وابتسمت صفاء وقالت تشرفنا يا هانم
اتفضبلى معنا اشربى حاجة
قال الف شكر معى ابنى بيشترى ملابس ومنتظرة سلام استاذ خلف
قالت صفاء انا زعلانة منك يا خلف ازاى تكذب ومن هذة الست قال خلف دة دة دة
نكمل فى الحلقة الثانية تحياتى احمد على المصرى انتظرونا
ةة

نتابع قصة خلف الدهشورىقالت خطبتة وهى على الخط المحمول انتى فين يا خلف مش عاوز ترد لية مشغول انا عرفاك عينك زايغة وتنبل فى تصرفاتك تنبل دة بمعنى انسان بطئ الفهم
المهم وسمع احلى كلام شمال منها اقصد كلام توبيخ فى منتهى الغتاتة الغتاتة معنها الاصرار على التميع بالكلام الفاضى الغير مودب
المهم غرق الاخ خلف فى دش عرق فاخرجت صفااء مناديل ورقية وجفف خلف الامطار التى ساحت على بدنة ولم يستطيع ان يرد وهنا سمع كل من كان فى المكروباص وتمنا كل واحد ان يرد بدل من خلف على هذة الادمية سليطت اللسان ولاكن الكل صمت منتظرين رد خلف ونظرت صفاء الى خلف نظرة عتاب او استهجان بعيون تنم على القهر الانسانى من ضعف رجل وقلة ادب امراة
تصوروا ما حدث فى الحلقة القادمة تابعونا

عدنا انا احمد الكاتب نكمل قصة خلف الدهشورى قصة 

ليست هناك تعليقات:

ظلم

سرعة الانفعال تشير إلى استجابة الأفراد بشكل سريع وعاطفي لمواقف معينة، مما قد يؤدي إلى ردود فعل غير محسوبة. إليك بعض النقاط المتع...