الخميس، 11 أبريل 2019

محدش هياخد رزقك من الشغل والنجاح..



محدش هياخد رزقك من الحب..
محدش هياخد رزقك من الاصحاب والضحكة الحلوة ولمتك مع اهلك..
يبقي اهدي كده واطمن ورزقك هيجي لك لحد عندك

كل ما اشوف حد بيحاول يثبت ان كله تمام رغم جواه وجع وألم؛
ببقي نفسي اروح اسأله
بتعرف تتداري كده ازاي؟ 
وبتهزر وتضحك وتقدر تقنعنا ان كله كويس؟


وكم من شدةٍ في الليل ضاقت 
وجاء الصبحُ في أبهى انفراجه 
فكيف ينام في الأسحار عبد
له في النفس عند اللهِ حاجه. 
اللهم في هذا الصباح نسألك صدق التوكل عليك وحُسن الإعتماد عليك وقوة اليقين بك اللهم، سخّر جوارحنا لطاعتك،، واملأ 

قلوبنا بحبك

إن أجمل مايتركه الإنسـان في قلوب الآخريـن الرحمـة،والتواضـع والكلمـة الطيبة
​جعل الله روحكم الطيبة تسكن القلوب ووجوهكم الباسمة ترتاح لها العيون، ونفوسكم المطمئنة تملك النفوس، وجعل العافيه 

لباسكم والمغفره ستركم، والسعاده طريقكم، والقرآن رفيقكم في الدنيا والآخرة
عامل الناس وكأنكك تتصفح كتاب : تتجاهل السخيف ، وتمزق السيء ،وتتوقف عند الأجمللا تحملوا الأرض على رؤوسكم
وقد جعلها الله تحت أرجلكم

إلى كل مهموم أحسن الظن بربك وتذكر 
(إن مع العسر يسراً)

موسى الرضيع لم يغرق وهو في قمة ضعفه !
وغرق فرعون وهو في قمة جبروته !

فمن كان مع الله فلن يضره ضعفه ، ومن لم يكن مع الله فلن تنفعه قوته !
سئل احد الصالحين:كم بيننا وبين عرش الرحمن؟
قال:دعوة صادقة لأخيك
(اللهم ألبس أخي لباس التقوى،وأكفه ما أهمه وأسعده بطاعتك،وأرزقه من واسع كرمك وأحفظه من كل شر،وفرج همه وأسعد 

قلبه وأرح باله وأغفر له ولوالديه ولذريته يا ذا الجلال والإكرام

أسعد الله مساءكم
﷽(إِذ قالَ يوسُفُ لِأَبيهِ يا أَبَتِ إِنّي رَأَيتُ أَحَدَ عَشَرَ كَوكَبًا وَالشَّمسَ وَالقَمَرَ رَأَيتُهُم لي ساجِدينَ)
من جميل علاقة الابن بأبيه إخباره بأسراره واستنصاحه، فالأب أحرص منك على نفسك




هل الالم الماضى فى حياتك اثر على حياتك الان؟

انوار الحب فى قلبك ما هية؟

ما هية العناصر التى تجلب لنا السعادة؟

الحب والطموح اين انتى منهم؟

كيف ننمى انفتاح العقل ليتماشى مع الحب؟

هل حبك يحتاج الى المشورة والحكمة ؟

هل سبب الحب الاعجاب العقلى امام اشياء اخرى؟
ما هو سر سعادة نفسك من الداخل هل الاستمرار ام اقتحام المجهول ؟


شوية أسئله لازم هتلاقي على الأقل 8 أسئله بيمسوك بشكل قوي جداا … تعالوا نلعب أسئله
كام واحد انتي مهتمة بيه و مش معبرك ؟
كام واحدة بتعتبرها صديقة مقربة و إنت ولا حاجة بالنسبالها ؟
كام واحد من صحابك عارف انه بيكدب عليك و ساكت علشان بتعزه ؟
كام واحدة بتشتمك من وراكي و الكلام وصلك و ساكتة ؟
أعجبت بكام واحدة من أول الشهر ؟
كام مرة القريبين منك خذلوك و معاتبتهمش حتي ؟
إنت بكام وش ؟
إتحولت للشخص اللي بتكرهه ولا لسة ؟
إنت عارف إنت عايز إيه ؟
كام مرة قولت مش هتكلمهم تاني و بترجع تكلمهم ؟
كام مرة قولت إنك موجود لناس ميستحقوش وجودك ؟
كام مرة مكنتش موجود للناس اللي يستحقوا وجودك ؟
كام مرة تسرعك وداك في داهية ؟
حاسس بالوحدة و المفروض إن صحابك حواليك ؟
كسرت الثوابت اللي كنت حاطتها ولا لسه ؟
كام مرة طلعت بتكره ناس كويسين علشان ناس كنت بتحبهم كانوا بيكرهوهم ؟







واحد و ثلاثون عاما من … خد كيس الزبالة و إنت نازل
واحد و ثلاثون عاما من … عزيزي المستمع بصبح عليك
واحد و ثلاثون عاما من … فتح التلاجة من غير اي سبب
واحد و ثلاثون عاما من … ساندويتش الجبنة بالخيار
واحد و ثلاثون عاما من … كنا هنروح في داهية لكن ربنا ستر
واحد و ثلاثون عاما من … اللعل و عسى!!
واحد و ثلاثون عاما من … والان مع فيلم السهرة
واحد و ثلاثون عاما من … ممارسة رياضة (التغاضي عن الأمر)
واحد و ثلاثون عاما من … اللي قلبك يحبهم
واحد و ثلاثون عاما من … إنتو عايزين مننا إيه يا حيوان إنت وهو يا حيوان يا حيوان!
واحد و ثلاثون عاما من … ال يختااااااااااي
واحد و ثلاثون عاما من … شندوشت هامبورجر ومنطلون سكريتش
واحد و ثلاثون عاما من … حد يعدل الشبشب المقلوب
واحد و ثلاثون عاما من … بس يا جحش
واحد و ثلاثون عاما من … أيوه يعني إنت عاوز إيه؟
واحد و ثلاثون عاما من … ماتركزوش أوي مع اللي بأقوله!
واحد و ثلاثون عاما من … لا تؤجل علوقية اليوم إلى الغد، اتعولق كلما سنحت الفرصة
واحد و ثلاثون عاما من … مش كفاية كده بقى؟!
واحد و ثلاثون عاما من … أخبط دماغك في الحيط 
واحد و ثلاثون عاما من … ياللا ماعلينا
واحد و ثلاثون عاما من … هو مش لازم،بس لازم
واحد و ثلاثون عاما من … جينا نبعد قالولنا نقعد وجينا نقعد شَدّوا الكراسي
واحد و ثلاثون عاما من … ياما قلنا هنبعد، مابعدناش!
واحد و ثلاثون عاما من … تسقية البسكوت في الشاي
واحد و ثلاثون عاما من … من حقي عليكم انكم تسعدوني ومن حقكم عليا انكم تسعدوني
واحد و ثلاثون عاما من … خلونا ساكتين احسن
واحد و ثلاثون عاما من … الرقص علي السلم
واحد و ثلاثون عاما من … حالة سكتُم بُكتُم دماغية
واحد و ثلاثون عاما من … ان مكانش النهارده يبقي بكرة
واحد و ثلاثون عاما من … جماعة الأمر بخليك ف حالك والنهي عن الحشرية
واحد و ثلاثون عاما من … ايه الفتي ده
واحد و ثلاثون عاما من … بيقولولي صباح الخير عادي جدا وبمنتهى البجاحة
واحد و ثلاثون عاما من … انا اخدت بالي بس طنشت
واحد و ثلاثون عاما من … كان على عيني مِسِمْ
واحد و ثلاثون عاما من … اهو عشان كده مبحبش اعمل كده!
واحد و ثلاثون عاما من … جعااااهاااااااااان
واحد و ثلاثون عاما من … الشاي الكشري
واحد و ثلاثون عاما من … علأبوشكلك
واحد و ثلاثون عاما من … أنا في إيه ولا في إيه .. يندعقوا !
واحد و ثلاثون عاما من … يا شيخ اتلهي!
واحد و ثلاثون عاما من … طيب إيه؟؟! .. مافيش أي حاجة حلوة كده خالص إلا في الأكل؟؟!!!
واحد و ثلاثون عاما من … اهو كله على يدّك يا رب
واحد و ثلاثون عاما من … يللا خلي اللي يقبل يقبل!
واحد و ثلاثون عاما من … البص يمين و شمال و انا بعدي شارع اتجاه واحد !
واحد و ثلاثون عاما من … اليوم ده حلو ومش عايزه يخلص، بس ياريت يخلص قبل ما يبقى وحش
واحد و ثلاثون عاما من … حللتني بروح أمك؟!! إذا كنت أنا ذات نفسي مش فاهم نفسي يا جحش
واحد و ثلاثون عاما من … أنا لا أكذب، ولكني أشتغلك
واحد و ثلاثون عاما من … امك عارفة؟ آه عادي
واحد و ثلاثون عاما من … وضع قائمة الامنيات وبلها وشرب ميتها والصحيان الصبح عرقانين وزي الفل
واحد و ثلاثون عاما من … حضن السرير و الغناء و الله ما لينا غيره و الله، و الله ما لينا غيره
واحد و ثلاثون عاما من … مهرجان المعلش للجميع
واحد و ثلاثون عاما من … جوع منتصف الليل
واحد و ثلاثون عاما من … أمرك ياللي بتجيبلنا المصايب أمرك!




علموا - إخواني - أن الله عز وجل قد قدر الصلوات وقدمها على غيرها من العبادات وإنما يحافظ عليها من يعرف قدرها 

ويرجو أجرها ويخاف العقاب على تركها وهذه صفة المؤمن وإنما يتوانى عنها ناقص الإيمان إن تكاسل وكافر إن تهاون 0 وقد 

روى مسلم في صحيحه من حديث جابر عن النبي صلى الله عليه وسلم أنه قال‏:‏ ‏(‏بين العبد وبين الكفر ترك الصلاة‏)‏ 0 وروى 

في صحيحه أن النبي صلى الله عليه وسلم قال‏:‏ ‏(‏عليك بكثرة السجود فإِنك لا تسجد لله سجدة إلا رفعك الله بها درجة وحط 

عنك بها خطيئة‏)‏ 0 وروى أنس عن النبي صلى الله عليه وسلم أنه قال‏:‏ ‏(‏جعلت قرة عيني في الصلاة‏)‏ 0 وقد كان لله عز 

وجل عباد يحبون خدمته لشدة محبتهم إياه فيحضرون في الصلاة قلوبهم ويجمعون لأدائها هممهم 0 وروى عن ابن الزبير أنه 

كان إذا قام في الصلاة فكأنه عود من الخشوع وكان يسجد فتنزل العصافير على ظهره لا تحسبه إلا جزعاً أو حائطاً أو وجه 

حجر أو رحل فدقه وهو في الصلاة فذهبت ببعض ثوبه فما التفت وكان إذا دخل بيته سكت أهل البيت فإذا قام إلى الصلاة 

تحدثوا وضحكوا 0 واعلموا - إخواني - أن من أحب المخدوم أحب الخدمة له لو عرف العبد من يناجى لم يقبل على غيره 

والصلاة صلة بين العبد وبين ربه 0 الستر الأول‏:‏ الأذان كالإذن في الدخول 0 وستر التقريب الإقامة‏:‏ فإذا كشف ذلك الغطاء 

لاح للمتقي قُرة العى فدخل في دائرة دار المناجاة ‏(‏أَرحنا بها يا بلال‏)‏ فقد ‏(‏جعلت قرة عيني في الصلاة‏)‏ اكشف يا بلال ستر 

التقريب عن الحبيب 0 يا بطَّال‏:‏ لو سافرت بلداً لم تربح فيه حزنت على فوات ربحك وضياع وقتك أفلا يبكي من دخل في 

الصلاة على قرة العين ثم خرج بغير فائدة 0 يُصلي فيُرسِلُها كالطيور إِذا أَرسلتَ من حصار القفص يقومُ ويُقعَدُ مُستَعجِلاً كمِثلِ 

الطَروبِ إِذا مَا رَقَصَ إخواني لا تقنعوا بالحركان فإن الله لا ينظر إلى صوركم 0 يا هذا‏:‏ إنما يصاد
أيها العبد‏:‏ راقب من يراك على كل حال وما زال نظره إليك في جميع الأفعال وطهر سرك فهو عليم بما يخطر بالبال المراقبة 

على ضربين مراقبة الظاهر لأجل من يعلم وحفظ الجوارح عن رذائل الأفعال واستعمالها حذراً ممن يرى فأما مراقبة الباطن 

فمعناها أدب القلب من مساكنة خاطر لا يرضاه المولى وأجد السير في مراعاة الأولى وأما مراقبة الظواهر فهي ضبط الجوارح 

قال سرى‏:‏ الشوق والأنس يرفرفان على القلب فكان هناك الإجلال والهيبة حلا ولا رحلاً ومن ظهر الخشوع على قلبه دخل 

الوقار على جوارحه 0 قال حاتم الأصم‏:‏ إذا عملت فانظر نظر الله إليك وإذا شكرت فاذكر علم الله فيك 0 وقال أبو الفوارس 

الكرماني‏:‏ من غض بصره عن المحارم وأمسك نفسه عن الشهوات وعمر باطنه بدوام المراقبة وظاهره باتباع السنةِ وعود نفسه 

أكل الحلال لم تخطئ فله فراسة‏:‏ كانَ رَقيباً مِنكَ يَرعَى خواطِري وآخرٌ يَرعَى نَاظِرِي ولساني فما نَظرَت عينايَ بعدك منظراً 

لعمرك إِلَّا قُلتَ‏:‏ قَد رمقاني وَلا بَدَرَت مِن فِيَّ بَعدَكَ لَفظَةً لِغيركَ إِلَّا قُلتَ‏:‏ قَد رمقاني وَلا خَطَرَت فِي ذِكرِ غيركَ خَطرَةً على 

القَلبِ إِلَّا عَرجَا بعنان وَفتيان صِدقٍ قد سمِعتَ كَلامُهُم وعُفِّفَ عَنهُم خاطِري وجِناني وَما الدَّهرُ أَسلاً عنهُم غيرَ أَنَني أَراكَ على 

كل الجهاتِ تراني إِلى متى تميل إلى الزخارف وإلى كم ترغب لسماع الملاهي المعازف أما آن لك أن تصحب سيداً عارف قد 

قطع الخوف قلبه وهو على علمه كاكف يقطع ليله قياماً ونهاره صياماً لا يميل ولا آنف دائم الحزن والبكاء متفرغٌ له ومنه خائف 

ومع ذلك يخشى القطيعة والانتقال إلى صعب المتالف وأنت في غمرة هواك وعلى حب دنياك واقف كأني بك وقد هجم عليك 

الحمام العاسف وافترسك من بين خليلك وصديقك المؤالف وتخلَّلى عنك حبيبك وقريبك ومن كنت عليه عاطف لا سيتطيعون رَدَّ 

ما نزل بك ولا تجد له كاشف وقد نزلت بفناء من له الرحمة والإحسان واللطائف فلو عاتبك لكان عتبه على نفسك من أخوف 

المخاوف وإن ناقشك في الحساب فأنت تألف أين مقامك من مقام الأبطال يا بطال يا كثير الزلل والخطايا يا قبيح الفعال كيف 

قنعت لنفسك بخساسة الدون يا معنون وغرتك أمانيك بحب الدنيا يا مفتون هلا تعرضت لأوصاف الصدق فاستحليت بها القالب 

الحق‏:‏ ‏(‏التَّائِبُونَ العَابِدُونَ الحَامِدُونَ‏)‏ إلى متى أنت مريض بالزكام ومتى تستنشق ريح قميص يوسف عليه السلام يا غلام لعله 

يرفع عن بصيرتك حجاب العمى وتقف متذللاً على باب إله الأرض والسماء خرج قميص يوسف مع يهوذا من مصر إلى كنعان 

فلا أهل القافلة علموا بريحه ولا حامل القميص علم وإنما قال صاحب الوجد‏:‏ ‏(‏إِنِّي لَأَجِدُ رِيحَ يُوسُفَ‏)‏ كل واحد منكم في فقد 

قلبه كيعقوب في فقد يوسف فلينصب نفسه في مقام يعقوب ويتحسر وليبك على ما سلف ولا ييأَس كيف طريق التحسس قطع 

مرحل الليل وركوب نجائب العزم إنضاء بعير الجسم ومصاحبة رفقة الندم والمستغفرين بالأسحار 0 
O one who forgets the Old Testament, and Khan who is in the image 

of man, who is in the glory of the place, who is in his power, the 

uprightness of the body, which in his wisdom has seen the eyes of 

those who have made him heard the ears of those who have given 

the mind. I did not take the disbeliever to the extent of my differences 

and what I am patient about the disagreement parents and treated 

me treachery, which the Brotherhood does not like and spend in my 

succession, what Izz you and Han, even if the people know you what 

I know: What Jalsouk in a place back to me in that I know the 

transfer of your heart where you want to love what Love is only for 

the lover How many houses in the land the boy and the nostalgia of 

the first home, O Mbarza ugly ugly cradle of your virginity, continuing 

to overturn the covenants side of your treachery, a lesson for the 

titan, you manage your situation, influential, what is spent on what is 

left, your opinion is violated, O Lahia in the days of Awafi and God, 

leave you standing with the wishes lost your age O Farahah Palace 

remember your grave, you bear the weight of sins, you have softened 

your back walked the righteous to our male and your Hjrk and heard 

their career and lost your salary 0 If you want with the righteous, 

explain to the certainty of your chest and if you liked the sweetness 

of the consequences Use your patience if a solution drink Mnagatna 

Vmdrk If you hear our memory About the vinegar 3 And the kufan 

and think in the land and remember that comrades, what is between 

you and these pests, but to see the Wafa and Fata
يا من نسي العهد القديم وخان من الذي سواك في صورة الإنسان من الذي غذاك في أعجب مكان من الذي بقدرته استقام الجثمان 

الذي بحكمته أبصرت العينان من الذي بصنعته سمعت الأذنان من الذي وهب العقل فاستبان للرشد وبان من الذي بارزته 

بالخطايا وهو يستر العصيان مَنِ الذي تركت شكره فلم يؤاخذ بالكفران إلى كم تخالفني وما يصبر على الخلاف الأبوان وتعاملني 

بالغدر الذي لا يرضاه الإخوان وتنفق في خِلافي ما عَزَّ عِندك وهان ولو علم الناس منك ما أعلم‏:‏ ما جالسوك في مكان فارجع 

إليَّ في ذلك فأنا المعروف نَقِّل فُؤَادَكَ حيثُ شئتَ مِن الهوى ما الحبُّ إِلَّا لِلحَبِيب الأَوَّلِ كَم مَنزِلٍ في الأَرض يَألَفُهُ الفَتَى وحنينه 

أَبداً لِأُوَّلِ مَنزِلِ يا مبارزاً بالقبيح مهد عذرك يا مواصلاً نقض العهود جانب غدرك يا مديماً للتواني تدبر أمرك يا مؤثراً ما يفني 

على ما يبقى خالفت خبرك يا لاهياً في أيام العوافي والله ما تترك يا واقفاً مع الأماني ضيعت عمرك يا فارحاً بقصره تذكر قبرك 

يا حاملاً أثقال الذنوب هلا خففت ظهرك سار الصالحون إلى ذكرنا وآثرت هجرك وسمعت سيرهم وضيعت أجرك 0 إن أردت 

صحبة المتقين فاشرح لليقين صدرك وإن أحببت حلاوة العواقب فاستعمل صبرك إن حلا شراب مناجاتنا فبدد خمرك إن طاب 

لك سماع ذكرنا فاكسر زمرك اعتبر عن خل الثرى والكفان وتفكر في البلا وتذكر ذاك الرفاق فما بينك وبين هذه الآفات إلا أن 

تعاين الوفا وفات 



عتاب الرجل (حب) ،، وغيرته (رجولة) ،، وقسوته (خوف) ،، و إهتمامه (حنان) ،، و سكوته (غضب) ... فـأهتموآ لعتابه .. و 

أحبوآ غيرته .. و تلآشوآ قسوته .. و أكسبوآ إهتمامه .. وأحذروآ سكوته

، وعتاب المرأة (أنوثه) .. ، وغيرتهآ (حب) .. ، وقسوتهآ (عِـنـد)

.. وحنآنهآ ( إهتمآم )... ، سكوتهآ (مُـكـر)

فـأهتموآ لعتابهن .. و أحـبوآ غيرتهن ..
و تـلآشـوآ قسوتهن .. أكسبوآ إهتمامهن .. وأحذروآ سكوتهن





























احنا نشكر ربنا علي كل نعمه سواء معانا وشايفينها وحاسين بيها او معانا واحنا مش واخدين بالنا خالص منها ودي الاكثر 

صدقيني
هل يمكن لرجل وإمرأه أن يكونا صداقه بينهما ؟

وانت عامل ايه والدنيا عاملة فيك ايه؟؟؟
الحمد لله تمام جت سليمة زي مانت شايف كده😏🙄

عندي ٣٤ سنة ولسه نصيبي مجاش عشان اللي عدى مكنش نصيبي لكن للأسف عايشين في مجتمع حافظ مش فاهم ازاي اعدي 

ال٣٠ ومتجوزتش ، أنا أكرم ليا اعيش سينجل بدل متجوز شخص يخليني أكره نفسي وأكره الحياة ومش هتجوز لمجرد 

مسمعش جملة القطر فاتك عادي أنا قطر يفوتني ولا قطر يدوس عليا ينهي حياتي ..👌🌻

_ تتحول المرأة في سن الثلاثين الى رز بلبن ..
بالقشطة بالمكسرات وعليها آيس كريم ♥️✋😂


جُمله "يا رب إنت عالم" دى بتتقال وإنت ف أقصي حالاتك النفسيه توهان ومُشتت ف تفكيرك، وإنت مستني ومؤمن إن بُكرا 

حاجة هتحصلك جديدة، بتقول "يا رب" وقلبك هو إللي بيدعي وروحك بتنهد تنهيده خوف، إتأكد إن ربنا عالم وحاسس ومستني 

الوقت المناسب إللي وحدة يعلمه وهيفاجأك بحاجات تعوضك عن سنين.

أنا بحب الناس العاقلة ، البسيطة ، اللي دمهم خفيف وبيعرفوا يضحكوني..بحبهم وبتعلق بيهم بسرعة ،الناس اللي بتعرف نبقي 

تافهه بمزاجها ، اللي مبحسش معاهم اني شايل هم أي حاجة ،الناس اللي واخدة الدنيا ببساطة وفي نفس الوقت لما احتاجهم في 

حاجة مهمة بيركنوا تفاهتم علي جمب وبيبقوا جد جداً !

في ناس بتيجي تنور حياتك ، و بعدين يمشوا ويسيبوا النور مفتوح متعرفش تنام منه.

يقول اشهر الأطباء النفسيين
-عندما ترى شخص يتكلم بسرعه فأعلم أنه كتوم ..
-وعندما ترى شخص ينام اكثر من نصف يومه فأعلم أنه يتألم ..
-وعندما ترى شخص يضحك كثيرا وعلى شيء شبه تافه فاعلم انه حزين ..



البنت اللي طلعت مع حبيبه في فسحة 
على اساس بيتزوجها ؟
احب اقولك : اللي يشرب الحليب ببلاش 
عمره ماراح يفكر يشتري بقره ؟
فهمتي ياابقره او ازيد اوضح ..
















علموا - إخواني - أن الله عز وجل قد قدر الصلوات وقدمها على غيرها من العبادات وإنما يحافظ عليها من يعرف قدرها ويرجو أجرها ويخاف العقاب على تركها وهذه صفة المؤمن وإنما يتوانى عنها ناقص الإيمان إن تكاسل وكافر إن تهاون 0 وقد روى مسلم في صحيحه من حديث جابر عن النبي صلى الله عليه وسلم أنه قال‏:‏ ‏(‏بين العبد وبين الكفر ترك الصلاة‏)‏ 0 وروى في صحيحه أن النبي صلى الله عليه وسلم قال‏:‏ ‏(‏عليك بكثرة السجود فإِنك لا تسجد لله سجدة إلا رفعك الله بها درجة وحط عنك بها خطيئة‏)‏ 0 وروى أنس عن النبي صلى الله عليه وسلم أنه قال‏:‏ ‏(‏جعلت قرة عيني في الصلاة‏)‏ 0 وقد كان لله عز وجل عباد يحبون خدمته لشدة محبتهم إياه فيحضرون في الصلاة قلوبهم ويجمعون لأدائها هممهم 0 وروى عن ابن الزبير أنه كان إذا قام في الصلاة فكأنه عود من الخشوع وكان يسجد فتنزل العصافير على ظهره لا تحسبه إلا جزعاً أو حائطاً أو وجه حجر أو رحل فدقه وهو في الصلاة فذهبت ببعض ثوبه فما التفت وكان إذا دخل بيته سكت أهل البيت فإذا قام إلى الصلاة تحدثوا وضحكوا 0 واعلموا - إخواني - أن من أحب المخدوم أحب الخدمة له لو عرف العبد من يناجى لم يقبل على غيره والصلاة صلة بين العبد وبين ربه 0 الستر الأول‏:‏ الأذان كالإذن في الدخول 0 وستر التقريب الإقامة‏:‏ فإذا كشف ذلك الغطاء لاح للمتقي قُرة العى فدخل في دائرة دار المناجاة ‏(‏أَرحنا بها يا بلال‏)‏ فقد ‏(‏جعلت قرة عيني في الصلاة‏)‏ اكشف يا بلال ستر التقريب عن الحبيب 0 يا بطَّال‏:‏ لو سافرت بلداً لم تربح فيه حزنت على فوات ربحك وضياع وقتك أفلا يبكي من دخل في الصلاة على قرة العين ثم خرج بغير فائدة 0 يُصلي فيُرسِلُها كالطيور إِذا أَرسلتَ من حصار القفص يقومُ ويُقعَدُ مُستَعجِلاً كمِثلِ الطَروبِ إِذا مَا رَقَصَ إخواني لا تقنعوا بالحركان فإن الله لا ينظر إلى صوركم 0 يا هذا‏:‏ إنما يصاد
أيها العبد‏:‏ راقب من يراك على كل حال وما زال نظره إليك في جميع الأفعال وطهر سرك فهو عليم بما يخطر بالبال المراقبة على ضربين مراقبة الظاهر لأجل من يعلم وحفظ الجوارح عن رذائل الأفعال واستعمالها حذراً ممن يرى فأما مراقبة الباطن فمعناها أدب القلب من مساكنة خاطر لا يرضاه المولى وأجد السير في مراعاة الأولى وأما مراقبة الظواهر فهي ضبط الجوارح قال سرى‏:‏ الشوق والأنس يرفرفان على القلب فكان هناك الإجلال والهيبة حلا ولا رحلاً ومن ظهر الخشوع على قلبه دخل الوقار على جوارحه 0 قال حاتم الأصم‏:‏ إذا عملت فانظر نظر الله إليك وإذا شكرت فاذكر علم الله فيك 0 وقال أبو الفوارس الكرماني‏:‏ من غض بصره عن المحارم وأمسك نفسه عن الشهوات وعمر باطنه بدوام المراقبة وظاهره باتباع السنةِ وعود نفسه أكل الحلال لم تخطئ فله فراسة‏:‏ كانَ رَقيباً مِنكَ يَرعَى خواطِري وآخرٌ يَرعَى نَاظِرِي ولساني فما نَظرَت عينايَ بعدك منظراً لعمرك إِلَّا قُلتَ‏:‏ قَد رمقاني وَلا بَدَرَت مِن فِيَّ بَعدَكَ لَفظَةً لِغيركَ إِلَّا قُلتَ‏:‏ قَد رمقاني وَلا خَطَرَت فِي ذِكرِ غيركَ خَطرَةً على القَلبِ إِلَّا عَرجَا بعنان وَفتيان صِدقٍ قد سمِعتَ كَلامُهُم وعُفِّفَ عَنهُم خاطِري وجِناني وَما الدَّهرُ أَسلاً عنهُم غيرَ أَنَني أَراكَ على كل الجهاتِ تراني إِلى متى تميل إلى الزخارف وإلى كم ترغب لسماع الملاهي المعازف أما آن لك أن تصحب سيداً عارف قد قطع الخوف قلبه وهو على علمه كاكف يقطع ليله قياماً ونهاره صياماً لا يميل ولا آنف دائم الحزن والبكاء متفرغٌ له ومنه خائف ومع ذلك يخشى القطيعة والانتقال إلى صعب المتالف وأنت في غمرة هواك وعلى حب دنياك واقف كأني بك وقد هجم عليك الحمام العاسف وافترسك من بين خليلك وصديقك المؤالف وتخلَّلى عنك حبيبك وقريبك ومن كنت عليه عاطف لا سيتطيعون رَدَّ ما نزل بك ولا تجد له كاشف وقد نزلت بفناء من له الرحمة والإحسان واللطائف فلو عاتبك لكان عتبه على نفسك من أخوف المخاوف وإن ناقشك في الحساب فأنت تألف أين مقامك من مقام الأبطال يا بطال يا كثير الزلل والخطايا يا قبيح الفعال كيف قنعت لنفسك بخساسة الدون يا معنون وغرتك أمانيك بحب الدنيا يا مفتون هلا تعرضت لأوصاف الصدق فاستحليت بها القالب الحق‏:‏ ‏(‏التَّائِبُونَ العَابِدُونَ الحَامِدُونَ‏)‏ إلى متى أنت مريض بالزكام ومتى تستنشق ريح قميص يوسف عليه السلام يا غلام لعله يرفع عن بصيرتك حجاب العمى وتقف متذللاً على باب إله الأرض والسماء خرج قميص يوسف مع يهوذا من مصر إلى كنعان فلا أهل القافلة علموا بريحه ولا حامل القميص علم وإنما قال صاحب الوجد‏:‏ ‏(‏إِنِّي لَأَجِدُ رِيحَ يُوسُفَ‏)‏ كل واحد منكم في فقد قلبه كيعقوب في فقد يوسف فلينصب نفسه في مقام يعقوب ويتحسر وليبك على ما سلف ولا ييأَس كيف طريق التحسس قطع مرحل الليل وركوب نجائب العزم إنضاء بعير الجسم ومصاحبة رفقة الندم والمستغفرين بالأسحار 0 
O one who forgets the Old Testament, and Khan who is in the image of man, who is in the glory of the place, who is in his power, the uprightness of the body, which in his wisdom has seen the eyes of those who have made him heard the ears of those who have given the mind. I did not take the disbeliever to the extent of my differences and what I am patient about the disagreement parents and treated me treachery, which the Brotherhood does not like and spend in my succession, what Izz you and Han, even if the people know you what I know: What Jalsouk in a place back to me in that I know the transfer of your heart where you want to love what Love is only for the lover How many houses in the land the boy and the nostalgia of the first home, O Mbarza ugly ugly cradle of your virginity, continuing to overturn the covenants side of your treachery, a lesson for the titan, you manage your situation, influential, what is spent on what is left, your opinion is violated, O Lahia in the days of Awafi and God, leave you standing with the wishes lost your age O Farahah Palace remember your grave, you bear the weight of sins, you have softened your back walked the righteous to our male and your Hjrk and heard their career and lost your salary 0 If you want with the righteous, explain to the certainty of your chest and if you liked the sweetness of the consequences Use your patience if a solution drink Mnagatna Vmdrk If you hear our memory About the vinegar 3 And the kufan and think in the land and remember that comrades, what is between you and these pests, but to see the Wafa and Fata
يا من نسي العهد القديم وخان من الذي سواك في صورة الإنسان من الذي غذاك في أعجب مكان من الذي بقدرته استقام الجثمان الذي بحكمته أبصرت العينان من الذي بصنعته سمعت الأذنان من الذي وهب العقل فاستبان للرشد وبان من الذي بارزته بالخطايا وهو يستر العصيان مَنِ الذي تركت شكره فلم يؤاخذ بالكفران إلى كم تخالفني وما يصبر على الخلاف الأبوان وتعاملني بالغدر الذي لا يرضاه الإخوان وتنفق في خِلافي ما عَزَّ عِندك وهان ولو علم الناس منك ما أعلم‏:‏ ما جالسوك في مكان فارجع إليَّ في ذلك فأنا المعروف نَقِّل فُؤَادَكَ حيثُ شئتَ مِن الهوى ما الحبُّ إِلَّا لِلحَبِيب الأَوَّلِ كَم مَنزِلٍ في الأَرض يَألَفُهُ الفَتَى وحنينه أَبداً لِأُوَّلِ مَنزِلِ يا مبارزاً بالقبيح مهد عذرك يا مواصلاً نقض العهود جانب غدرك يا مديماً للتواني تدبر أمرك يا مؤثراً ما يفني على ما يبقى خالفت خبرك يا لاهياً في أيام العوافي والله ما تترك يا واقفاً مع الأماني ضيعت عمرك يا فارحاً بقصره تذكر قبرك يا حاملاً أثقال الذنوب هلا خففت ظهرك سار الصالحون إلى ذكرنا وآثرت هجرك وسمعت سيرهم وضيعت أجرك 0 إن أردت صحبة المتقين فاشرح لليقين صدرك وإن أحببت حلاوة العواقب فاستعمل صبرك إن حلا شراب مناجاتنا فبدد خمرك إن طاب لك سماع ذكرنا فاكسر زمرك اعتبر عن خل الثرى والكفان وتفكر في البلا وتذكر ذاك الرفاق فما بينك وبين هذه الآفات إلا أن تعاين الوفا وفات 

هل الالم الماضى فى حياتك اثر على حياتك الان؟
انوار الحب فى قلبك ما هية؟
ما هية العناصر التى تجلب لنا السعادة؟
الحب والطموح اين انتى منهم؟
كيف ننمى انفتاح العقل ليتماشى مع الحب؟
هل حبك يحتاج الى المشورة والحكمة ؟
هل سبب الحب الاعجاب العقلى امام اشياء اخرى؟
ما هو سر سعادة نفسك من الداخل هل الاستمرار ام اقتحام المجهول ؟

انا لا اطيل عليكم واعرض مشكلتي على امل انني اجد الحل ولو قليل بارك 
الله في علمكم: 
انا عمري 20سنه اصبت بالوسواس من يوم ماكنت بالثانوي تقريبا وكنت ماابالي
فيه يعني عادي لا التفت له
الا ان تمكن مني وجلست اعاني واعاني والله العظيم من فكره الى فكره ومن
عاده الى عاده وواحد يجر الثاني حتى بالكلمه الملقاه لاي شخص اوسوس فيها
حالتي بجد صعبه للغايه وغيرها الكثيـــــــــر والله
الى ان خلاص مااقدر اعيش بدون هذا الشي مااقدر اقولكم كيف هي الافكار
المتسلطه الشيطانيه والالحاحات
لاني بجد اجدها احقر واسخف من ان اذكرها مرات ابكي وابكي وادعوا ربي اني
اتخلص منها والحمدلله تروح شوي وبعد كذا ترجع
وكنت اوهم نفسي بأن شعوري هذا طبيعي وان اي انسان يحصل له هذا الشي
لدرجه اني نحفت وصرت مااهتم بدراستي لان الوسواس ضغط علي بكل جهه حتى
انني الاقي صعوبه وانا اكتب الان بس عندي ايمان بالله ثم بمساعدتكم انني
الاقي الشفاء واعيش حياتي مثل غيري
لدرجه انني لو ماعملت هذا العاده القهريه اوسوس بأنه لازم اعملها والا
كذا وكذا
عزلت العالم كله ماكنت كذا ابداً حتى القرأن الكريم اجد صعوبه بالغه
بالقراءة ماكنت كذا ابداً حتى كتبي الجامعيه كمان صعب علي ماكنت كذا
ابداً
واكثر مايألمني الافكار المتسلطه احاول ماالتفت لها مااقدر احس نفسي خلاص
اختنقت واصاب مرات بصداع ورعشه وتصبب العرق مني !
انا قرأت في الكتب وبحثت عن طريق النت والحمدلله اتحسن شوي وبعدها بأي شي
يرجع يضغط علي
ممكن تقولوا روحي معالج نفسي بس صعب جداً
وانا ولله الحمد لدي قابليه ان اسمع منكم واطبق كلامكم ان شاءالله
هذا مختصر معاناتي وانا اختصرت كثير لاجل لااطيل عليكم لكن عندي بعض
التساؤلات :
1-هل الانسان المؤمن معرض للوسواس اكثر من غيره ؟
2-هل هناك في علم النفس شخصيه تدعى (الشخصيه الموسوسه والغير موسوسه)؟
3-هل يضر الوسواس صاحبه بأي شي وان الافكار المتسلطه الدخليه عليه كذب
وانها افتراه م نالشيطان لكي يحزن المؤمن؟
4-وهل الانسان الموسوس يكون حساس اكثر من غيره وهل هو يعيش عالم ثاني
عالم اقرب مااقول شيطاني والعياذ بالله ؟
5-هل اذا رحلت الافكار والعادات القهريه معناها ان الوسواس رحل وان
الشيطان لايدخل لي من مدخل اخر؟
6-هل الوسواس له علاقه بالعين ؟
اخيرا هل بعد كل هذا انا انسانه موسوسه ؟ممكن تقولي شو هذا التناقض بس
ماادري كيف
انا اعلم ان كيد الشيطان ضعيف لكن هل الخطأ مننا نحن اننا استسلمنا لها
وانصغنا اليها !!!!؟؟؟
ارجوكم اريد الجواب الشافي لتساؤلاتي ممكن اذا جات الاجابه منكم اقتنع
لانها موجهه لي
وبارك الله فيكم وجعل مثواكم الجنه يارب وماراح انساكم من دعواتي بأذن الله
تعالى 
وفعلا الانسان الي بيعمل كده لسة انسان ويعرف ايه معنى انسانية ومعنى اخلاق
لو انت الشخص ده انا بشـــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــكرك بالنيابه عن ناااااااااااااااس كتير بمجرد انك بتعديها بتدعيلك دعوه من قلبها لازم تتحققلك 
على العكس بقى حسبي الله ونعم الوكيل في كل واحد راكب عربية وبيشوف واحد بيعدي قدامه ومبيقفش انا مرة اتخبطت بسبب كده وبشوف ناس والله بتقف تتحايل على العربيات انها تعدي او حد يقفلها عشامن صحيح القصص النبوي، وهي: «قَالَ رَجُلٌ: لَأَتَصَدَّقَنَّ اللَّيْلَةَ بِصَدَقَةٍ، فَخَرَجَ بِصَدَقَتِهِ فَوَضَعَهَا فِي يَدِ سَارِقٍ، فَأَصْبَحُوا يَتَحَدَّثُونَ: تُصُدِّقَ اللَّيْلَةَ عَلَى سَارِقٍ. فَقَالَ: اللهُمَّ لَكَ الْحَمْدُ، عَلَى سَارِقٍ!! لَأَتَصَدَّقَنَّ اللَّيْلَةَ بِصَدَقَةٍ، فَخَرَجَ بِصَدَقَتِهِ، فَوَضَعَهَا فِي يَدِ زَانِيَةٍ!. فَأَصْبَحُوا يَقُولُونَ: تُصُدِّقَ اللَّيْلَةَ عَلَى زَانِيَةٍ، فَقَالَ: اللهُمَّ لَكَ الْحَمْدُ عَلَى زَانِيَةٍ!. لَأَتَصَدَّقَنَّ اللَّيْلَةَ بِصَدَقَةٍ. فَخَرَجَ بِصَدَقَتِهِ، فَوَضَعَهَا فِي يَدِ غَنِيٍّ, فَأَصْبَحُوا يَتَحَدَّثُونَ: تَصَدَّقَ اللَّيْلَةَ عَلَى غَنِيٍّ, فَقَالَ: اللَّهُمَّ لَكَ الْحَمْدُ عَلَى سَارِقٍ، وَعَلَى زَانِيَةٍ، وَعَلَى غَنِيٍّ. فَأُتِيَ، فَقِيلَ لَهُ: أَمَّا صَدَقَتُكَ عَلَى سَارِقٍ، فَلَعَلَّهُ أَنْ يَسْتَعِفَّ عَنْ سَرِقَتِهِ وَأَمَّا الزَّانِيَةُ فَلَعَلَّهَا أَنْ تَسْتَعِفُّ عَنْ زِنَاهَا, وَأَمَّا الْغَنِيُّ فَلَعَلَّهُ أَنْ يَعْتَبِرُ فَيُنْفِقُ مِمَّا أَعْطَاهُ اللَّهُ».
لعلها تفيدك
وبالنسبة لرائ الشخصى انك طلما تفعل ذلك لله فلا تتوقف وانما لا تكثر من تواجدك معها خشية الشبهة وممكن تلمح لها بانك بتخاف على سمعتها خصوص والظروف التى هى فيها وباسلوب غير مباش( اسلوب الساذج ) عرفها انها علشان كويسة الناس بتساعده عشان مبتعملش حاجة غلط وحياته فى النور وبتسعى على اولادها اما لو بتعمل غلط فالناس مش هتقف جنبها و الله هو الى هيعينك ويسرك الحال:لازم تتأكد ان الفلوس الي بتاخدها بتروح لعيالها مش للبواب حتي لا تكون اعانه على المعصية وفى الحاله دي يبقي الفلوس تجيب بيها حاجات عينية او تشوف المصلحه فين وتعملها
ثالثا : الدين النصيحه بمعني ممكن من الوقت للتانى تنصحها انها تحافظ علي عيالها وخصوصا لو فيهم بنات وتقولها ربنا ان شاء الله هيكرمك فى عيالك وجزيك خير انك بتشقي علشان تربيهم كويس وكلام من دا
رابعا : بفكرك بحادثة الافك لأم المؤمنيين -السيده عائشه - ان الموضوع ممكن يكون اشاعه ولو انت متأكد بفكرك برده بموقف سيدنا ابو بكر لما قرر انه يقطع المعونه عن مسطح الى هوا سبب هذه الفتنه فنهاه الله تعالى عن ذلك وقال"وَلَا يَأْتَلِ أُوْلُوا الْفَضْلِ مِنكُمْ وَالسَّعَةِ أَن يُؤْتُوا أُوْلِي الْقُرْبَى وَالْمَسَاكِينَ وَالْمُهَاجِرِينَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَلْيَعْفُوا وَلْيَصْفَحُوا أَلَا تُحِبُّونَ أَن يَغْفِرَ اللَّهُ لَكُمْ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ"
وربنا يهدينا جميعا لما فيه الخير
خلاصة الكلام ان تستجمع قوتك ومع الكثير من الحكمة وتتتكلم مباشرة مع ام الاطفال وتحدثها بما علمت وانك لا تحب ان تلقى باموال تخرج لوجه الله في يد امرة لا تتقى الله
ربما تسمع منها انها متزوجة من البواب
ربما تسمع منها نيتها في التوبة
ربما تسمع منها انها كانت غلطة وانتهت
ربما تخشى لمعرفتك ان تكرر ما فعلت
المواجهة (( بالعقل والحكمة )) افضل وستصل لنتيجةطبعا بعد أن يتأكد أخي الحبيب من انها عياذا بالله تفعل هذه الفعلة الشنيعة - هو من ناحية الجواز فهو يجوز ولكن هناك من أهم أولى بها من هذه الصدقة وهم أهل الصلاح أو على الأقل لا يرتكبون الكبائر مثلها فليس من العقل أن نعين أهل الكبائر وننفق عليهم ونترك الصالحين المحتاجين يمدون أيديهم للناس ، ولكن أولاد هذه المرأة ينبغي ألا يعاقبوا بجريمة أمهم فالأولى أن تعطيهم هم ما ينفعهم لأنك لا تدري لعلك لو أعطيتها مالا في يدها لأنفقته على ما يعينها على فعل هذا المنكر العظيم من شراء ملابس وما شابه تفعل بها الفاحشة أما إعطاءها ملابس لأطفالها أو كتب مدرسية أو طعام لهم حتى لو أكلت هي منه فهكذا تضمن أن المال سوف يسير في طريقه الصحيح حتى تأخذ أجرك كاملا عليه ، وأنا شخصيا لو أعلم أن رجلا مدخنا مثلا ولكنه فقير فأفضل ألا أعطيه مالا في يده ولكن أعطيه أشياء عينية طعام أو ملابس وما شابه لأنك لا تدري لعلك لو أعطيته مالا لأنفقه على الدخان وتجاهل جوع أسرته فأنت هكذا تعينه على المعصية من حيث لا تدري والله أعلمطبعا لا يجوز تتبع العورات
أنا مقصدش إن هو يحفر وراها لحد ما يتأكد إذا كانت كده ولا لأ
وبرده أنا لا أوافقه على اتهامها بالزنا إذا لم يكن قد اتخذ الإجراءات الشرعية في ذلك وهي أن يراها أربعة شهود وده أكيد محصلش
أنا بتكلم على مبدأ عام وهو إذا افترضنا أنها كذا فالأفضل ألا يعطيها الصدقة
لكن مسألة أنها زانية أم لا فده أمر مش سهل طبعا الإقرار به وبالتالي مش موضوعي هنا
وأنا أدعو أخي الدكتور محمد إلى التثبت والتريث قبل اتهامها بالزنا لأن الموضوع ده مش هين لأنه إذا لم يستطع تقديم الدليل الشرعي على ذلك فالواجب الشرعي أنه يحد الحد الشرعي بالجلد علشان كده لازم يتثبت قبل أن يرميها بهذه التهمة
ولكن قد يتعلل بأن سمعتها سيئة في المنطقة وتواترت الروايات على ذلك مدعومة بالقرائن مثل أن رآها أكثر من شخص تدخل غرفة البواب في منتصف الليل لوحدها وتخرج منها فجرا مثلا والبواب وحده ليس معه أحد فكل هذه قرائن تؤكد الشكوك في ذلك وبالتالي فلا يعطيها صدقة نقدية في يدها كما سبق وقلت ليس لأنها زانية قولا واحدا ولكن لأن سمعتها سيئة وغالب الظن أنها تفعل الفاحشة بسبب تأكيد خلوها برجل أجنبي عنها ولكن قد يخيب هذا الظن بأن تكون متزوجة من هذا الرجل سرا مثلا وبالتالي فلا يجوز رميها بالزنا صراحة إلا بالدليل الشرعي كما سبق
والله أعلم اراك تجاهلت نقطه مهمه جدا كان من الممكن ان تحل مشكلتها واولادها بشكل نهائي
يعني تجاهلت سن هذه المرأه ! فلو كانت صغيره في السن اذن هي لها حقوق اخرى غير المال وربما تحتاج الى زوج
فالمال ليس كل شيء والطعام والمعونات العينيه كذالك ... نعم هذه الاشياء تقضي حوائج اطفالها ولكن بالنسبه لها تحتاج لاشياء اخرى وانت كما ذكرت ان زوجها كان مريضا ومتلازم للفراش دائما ربما هذا هو السر الذي جعلها تقدم على امر كهذا وهو الزنى ان كان صحيح ما تقوله
فاذا كانت صغيرة في السن ابحث لها عن زوج اخر في مثل ظروفها ارمل ويحتاج لزوجه ويقوم هو بالنفقه عليها وعلى اولادها وتنسحب انت بهدوء
وبهذا تكون فعلت الامرين وهما (جلبت لها زوجا يعفها ويعينها على طاعه الله وكذالك مربي ومنفق على اولادها وبذالك تحفظ ماء وجهك في مد يدك للغير)
وفي النهايه تأخذان انت وزوجها الاجر كاملا ان شاء الله
ان الله تعالى لايقطع عنها رزقها بمعصيتها فلا تحرم أنت نفسك من أجر الصدقة وكفالة اليتيم لذنب غيرك
لو كنت اكتشفت انها مش بتصلي كنت حتعمل ايه؟؟؟
انا بصراحة مش شايفة اي علاقة ما بين شكوكك و بين الخير اللي انت بتعمله و لا عمر في حاجة في ديننا بتقول ان نمنع الخير عن شخص لأنه عاصي او بيرتكب ذنب.
أعتقد ان المشكلة عندك و عند بقية الاخوة اللي بيردوا نوع الذنب نفسه و انها واحدة ست, يعني اغلبية الناس رأيها كان حيختلف لو كان البواب هو اللي انت بتعطف عليه.
عموما انت المفروض اساسا بتساعد عشان يكون ليك نصيب من ثواب كفالة الايتام المساكين دول, فربنا يقدرك و تستمر و متخليش الشيطان يقنعك تتخلى عن الثواب العظيم ده عشان حاجة متخصش حد.
ورأيى الشخصى ألا تفاتحها بأى وسيلة ولكن أجتهد فى الدعاء لها فى صلاتك بالهداية
ان الله تعالى لايقطع عنها رزقها بمعصيتها فلا تحرم أنت نفسك من أجر الصدقة وكفالة اليتيم لذنب غيرك
سترنا الله جميعا فى الدنيا والأخرة-
زكاتك لله وزناها لنفسها ..كمل مساعدتك ليها ومالكش دعوة هى بتزنى او لا مادام فى رقبتها اطفال يتامى
بادئ ذى بدء لا يفتح باب الزنى عامة الا من خلال المراة و الا كان اكراها . لزم تتاكد من غير ما تفضح و تتحرى الصدق وليس السمع للغير, لاسباب منها ان البواب لو متزوج و احله له الحلال و اتجاه للحرام فاولى ان يمشى و يعمل غيره اولا و ثانيا الشخص اذا اصابه الحرام لم يتركه الا اذا اراد التوبة . يعنى هيعمل مع دى و مع غيرها . ثانيا الشخص اللى بيعمل حاجة غلط بيبقى عارف انه ملطوط و مهزوز و غلطان الا استحلى المعصية و قلبه مات و ده بيكون شديد الفجور , الزنى من العقوبات اللى بتخلف على الشخص الفقر و الحزن و ضيق الصدر و كره الناس و نبذهم للزانى و استصغار شأنه . لو تاكدت من ذلك لزم تنصحها بدون فضحها و خلى بالك لانها ممكن تكون ناكرة الجميل و تقلب عليك الاية . حضرتك اليد العالية لزم تتعلم تقول لا و ايوه . اللين قد يفسد , مش قصدى انك تجوع عيلها لكن لو تاكدت شد عليها حتى لا تفسد عيلها من بعدها و بصراحة المحترم العفيف اولى بالصدقة حتى ولو بالاقتسام فنحن فى زمن كثر فيه المحتاجين و مش معقول امنع عن الشخص اللذى يرعى حقوق ربه و ادى الباغى . البواب ده لو متزوج لزم يمشى و الحكمة انك تقوم عليه العمارة لسبب غير ما فى نفسك .

الأربعاء، 10 أبريل 2019


اياك  و الندم أو التشاؤم
فما  تظنه خسارة قد تكتشف انه أكبر المكاسب 
و ما تتصور انك فقدته .. يعوضك عنه الله بما لم تكن تتوقعه
و ما يثير قلقك.. يظهر لك الله حقيقته ليطمئنك
الخير موجود
و الناس الحلوة كتير
و ربنا جميل قوى
و بكرة لازم يكون اجمل
و مفيش خير عملته حيروح.. لازم حيرجع  لك
بعد الجواز هتلاقيها رابطة دماغها بالإشارب 
بتطبخ وبتغسل السجاد والستاير والحيطان والابواب 
وعاملة حظر تجوال ف الشقة وفاتحة كل الشبابيك والابواب 
وقالبه الدنيا وصوتها عالى ومنكدة ومش طايقه وش بشر 
وجوازها مستخبى نايم جوا خايف يطلع
عشان زمان كان في حاجة اسمها ست منكسرة ومكسورة الجناح وكان الطلاق عيب والناس تقول عليكي ايه والاهل هما اللي بيرجعوها حتي لو ضاربها ويقولو بين الست والراجل مافيش كرامة مع العولمة بقي والانفتاح ع ثقافات تانية وتعليم البنت وشغلها اداها استقلالية ونفس قصير تعافر ليه واسباب تانية كتير
عريس عصبي يوم فرحه كتب في بطاقة الدعوة: الزفت اللي هايجي ميتأخرش…واللي مش جاي في ستين داهية … والعيال الرذلين الصغيرين يتخمدوا فى البيت….. و اللي هاتجيب موبايل كاميرا هفقع لها عينيها الاتنين….وابقوا اطفحوا في بيوتكم .. كفايه اللي دفعته للموكوسه العروسه…. اللي هتمد ايدها عالتورته هقطعهالها ..وابقى حلي في البيت ياختي انتى وهى .. منتو زي القطط تاكلوا وتنكروا …. الرقص ممنوع .. الضحك بصوت ومن غير صوت ممنوع…… وابقى عيل لو اتجوزت تاني
لكل منا مصدر سعاده مختلف ونظره مختلفه للاشياء متصله لذكريات ومواقف ومشاعر كثيره،الاصل بكلمة مصدر سعاده هو مايُريح فؤادنا ونشعر به بالسكينه .

 عزيزتي المرأة 

اذا كان ???? الرجل????كائن مزعج

ف انتي كائن.... يستحق الازعاج

رفعت الجلسة ??  يامزعجة ??

قُم صافح الصبحَ وابعثْ للسما أملًا

وافرِد  جناحيكَ  حتى   تبلُغَ   الأفُقَا

??  صباح    الخير    للجميع ??

????(  مرحبا  عزيزي  القارئ   )????

??نحن لا نعرف بعضنا ( ولكنني)????

 أحببت أن تتلقي رسالة تعبر لكم بصدق

أتمنى لكم أياماً مليئة بالراحة والأنشراح 

تعودوا الفضفضه ...للاصدقاء الاخوان الاحبه 
     فنصف العلاج (تفريغ المشاكل ) مين مستعد؟
لا تحمل هم الدنيا فإنها لله ولا تحمل همَّ الرزق فإنه من الله ولا تحمل هم المستقبل فإنه بيد الله فقط احمل همًا واحدًا كيف ترضي الله🌼
قواعد جوهرية في تربية الأبناء :
1. الذي ينشأ على الدلال ، لا يستطيع تحمل المسئولية .
2. الذي ينشأ على الحماية الزائدة ، لا يستطيع تحمل الألم .
3. الذي ينشأ على الرفاهية ، لا يستطيع تعلم الرضا .
4. الذي ينشأ على العنف ، لا يستطيع المواجهة ، ويفقد الثقة بنفسه .
كلمة صديق
يعنى قلب بيحضنك فى وقت ضيق
يعنى روح بتونسك طـول الطريق
يعنى فيه بتشوف حقيقتك مهما كان
يعنى  لو يقسى عليك يقسى بحنان
يعنى وياه بس تشعر بالأمـان 
يعنى نسمه مهفهفه فى عـز صيف
يعنى احساس بالدفا  وقـت الخريف
يعنى  ذاتــك
صوت سكاتك
يعنى بيه عمرك ما تبقى يوم ضعيف

تعودوا الفضفضه ...للاصدقاء الاخوان الاحبه 
     فنصف العلاج (تفريغ المشاكل ) مين مستعد؟
لكل منا مصدر سعاده مختلف ونظره مختلفه للاشياء متصله لذكريات ومواقف ومشاعر كثيره،الاصل بكلمة مصدر سعاده هو مايُريح فؤادنا ونشعر به بالسكينه .

 عزيزتي المرأة 

اذا كان ???? الرجل????كائن مزعج

ف انتي كائن.... يستحق الازعاج

رفعت الجلسة ??  يامزعجة ??

قُم صافح الصبحَ وابعثْ للسما أملًا

وافرِد  جناحيكَ  حتى   تبلُغَ   الأفُقَا

??  صباح    الخير    للجميع ??

????(  مرحبا  عزيزي  القارئ   )????

??نحن لا نعرف بعضنا ( ولكنني)????

 أحببت أن تتلقي رسالة تعبر لكم بصدق

أتمنى لكم أياماً مليئة بالراحة والأنشراح 
ثلاث مشاكل تُحل بثلاث:
الآفة الاولى : إذا ابتُليت بحب الشهوات 
-الحل : راجع حساباتك مع الصلوات . 
-الدليل : قال تعالى ؛ “فخلف من بعدهم خلف أضاعوا الصلاة واتبعوا الشهوات” . 
الآفة الثانية : إذا احسست بالشقاء وعدم التوفيق. 
-الحل: راجع حساباتك مع أمك. 
-الدليل: قال تعالى ؛ “وبراً بوالدتى ولم يجعلني جبارا شقياً” .
الآفة الثالثة : إذا شعرت بالاكتئاب والضنك 
-الحل: راجع حساباتك مع القرا?ن.
-الدليل: قال تعالى ؛ “ومن أعرض عن ذكري فإن له معيشةً ضنكا” .

اياك  و الندم أو التشاؤم
فما  تظنه خسارة قد تكتشف انه أكبر المكاسب 
و ما تتصور انك فقدته .. يعوضك عنه الله بما لم تكن تتوقعه
و ما يثير قلقك.. يظهر لك الله حقيقته ليطمئنك
الخير موجود
و الناس الحلوة كتير
و ربنا جميل قوى
و بكرة لازم يكون اجمل
و مفيش خير عملته حيروح.. لازم حيرجع  لك
بعد الجواز هتلاقيها رابطة دماغها بالإشارب 
بتطبخ وبتغسل السجاد والستاير والحيطان والابواب 
وعاملة حظر تجوال ف الشقة وفاتحة كل الشبابيك والابواب 
وقالبه الدنيا وصوتها عالى ومنكدة ومش طايقه وش بشر 
وجوازها مستخبى نايم جوا خايف يطلع
عشان زمان كان في حاجة اسمها ست منكسرة ومكسورة الجناح وكان الطلاق عيب والناس تقول عليكي ايه والاهل هما اللي بيرجعوها حتي لو ضاربها ويقولو بين الست والراجل مافيش كرامة مع العولمة بقي والانفتاح ع ثقافات تانية وتعليم البنت وشغلها اداها استقلالية ونفس قصير تعافر ليه واسباب تانية كتير
عريس عصبي يوم فرحه كتب في بطاقة الدعوة: الزفت اللي هايجي ميتأخرش…واللي مش جاي في ستين داهية … والعيال الرذلين الصغيرين يتخمدوا فى البيت….. و اللي هاتجيب موبايل كاميرا هفقع لها عينيها الاتنين….وابقوا اطفحوا في بيوتكم .. كفايه اللي دفعته للموكوسه العروسه…. اللي هتمد ايدها عالتورته هقطعهالها ..وابقى حلي في البيت ياختي انتى وهى .. منتو زي القطط تاكلوا وتنكروا …. الرقص ممنوع .. الضحك بصوت ومن غير صوت ممنوع…… وابقى عيل لو اتجوزت تاني
الفكرة ليست الواحدة ابحث فى الأصل لما خلقه الله
ولماذا الاربع
والحكمة من ذلك
فالقصة ليست الرجل عينه على ايه
انظرى تعداد النساء والحسابات والأرقام اثبتت صحة النسبة
فما خلقها الله إلا حفاظا على المجتمع فلا تكونوا مترددين لكلام لا ندرى مادقته
هناك أرامل
مطلقات
عوانس
حكمة الله لا ترض
إذا حزنت اطرق باب الله..
و إن زاد حُزنك 
اطرق الباب بجهدٍ أكبر .
 لا أحد يعلم بحالك 
ولا أحد أرحم بك 
و لا أعلم بهمك إلا ربك👌🏻❤

سبحانك ربي ما اعظمك
السعداء ،،
هم أشخاص عرفوا أن الحزن لايفيدهم شيئاً فأبتسموا  .. !!

" اللهم إنّا نسألك صباحاً يتجلّى فيه لطفك ، ويتسع فيه رزقك ، وتمتد فيه عافيتك  .
الشخصية القوية لا تعني أبدا التلفظ بالألفاظ السيئة 
فالقوة حكمة وليست وقاحة
كان زمان في مثل بيقول ( قاعدة .... ولا جوازة الندامه ) 
كبرى نفسك فى عيون نفسك...تغلى فى عيون الناس

نفسى

 فلنغير نظرة التشاؤم في أعيننا لما حل بنا من محن إلى نظرة حب وتفاؤل لما عاد علينا من فائدة وخير بعد مرورنا بهذه المحن. ما أحوجنا لمثل هذا ال...