وفعلا الانسان الي بيعمل كده لسة انسان ويعرف ايه معنى انسانية ومعنى اخلاق
لو انت الشخص ده انا بشـــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــكرك بالنيابه عن ناااااااااااااااس كتير بمجرد انك بتعديها بتدعيلك دعوه من قلبها لازم تتحققلك 

على العكس بقى حسبي الله ونعم الوكيل في كل واحد راكب عربية وبيشوف واحد بيعدي قدامه ومبيقفش انا مرة اتخبطت بسبب كده وبشوف ناس والله بتقف تتحايل على العربيات انها تعدي او حد يقفلها عشامن صحيح القصص النبوي، وهي: «قَالَ رَجُلٌ: لَأَتَصَدَّقَنَّ اللَّيْلَةَ بِصَدَقَةٍ، فَخَرَجَ بِصَدَقَتِهِ فَوَضَعَهَا فِي يَدِ سَارِقٍ، فَأَصْبَحُوا يَتَحَدَّثُونَ: تُصُدِّقَ اللَّيْلَةَ عَلَى سَارِقٍ. فَقَالَ: اللهُمَّ لَكَ الْحَمْدُ، عَلَى سَارِقٍ!! لَأَتَصَدَّقَنَّ اللَّيْلَةَ بِصَدَقَةٍ، فَخَرَجَ بِصَدَقَتِهِ، فَوَضَعَهَا فِي يَدِ زَانِيَةٍ!. فَأَصْبَحُوا يَقُولُونَ: تُصُدِّقَ اللَّيْلَةَ عَلَى زَانِيَةٍ، فَقَالَ: اللهُمَّ لَكَ الْحَمْدُ عَلَى زَانِيَةٍ!. لَأَتَصَدَّقَنَّ اللَّيْلَةَ بِصَدَقَةٍ. فَخَرَجَ بِصَدَقَتِهِ، فَوَضَعَهَا فِي يَدِ غَنِيٍّ, فَأَصْبَحُوا يَتَحَدَّثُونَ: تَصَدَّقَ اللَّيْلَةَ عَلَى غَنِيٍّ, فَقَالَ: اللَّهُمَّ لَكَ الْحَمْدُ عَلَى سَارِقٍ، وَعَلَى زَانِيَةٍ، وَعَلَى غَنِيٍّ. فَأُتِيَ، فَقِيلَ لَهُ: أَمَّا صَدَقَتُكَ عَلَى سَارِقٍ، فَلَعَلَّهُ أَنْ يَسْتَعِفَّ عَنْ سَرِقَتِهِ وَأَمَّا الزَّانِيَةُ فَلَعَلَّهَا أَنْ تَسْتَعِفُّ عَنْ زِنَاهَا, وَأَمَّا الْغَنِيُّ فَلَعَلَّهُ أَنْ يَعْتَبِرُ فَيُنْفِقُ مِمَّا أَعْطَاهُ اللَّهُ».
لعلها تفيدك
وبالنسبة لرائ الشخصى انك طلما تفعل ذلك لله فلا تتوقف وانما لا تكثر من تواجدك معها خشية الشبهة وممكن تلمح لها بانك بتخاف على سمعتها خصوص والظروف التى هى فيها وباسلوب غير مباش( اسلوب الساذج ) عرفها انها علشان كويسة الناس بتساعده عشان مبتعملش حاجة غلط وحياته فى النور وبتسعى على اولادها اما لو بتعمل غلط فالناس مش هتقف جنبها و الله هو الى هيعينك ويسرك الحال:لازم تتأكد ان الفلوس الي بتاخدها بتروح لعيالها مش للبواب حتي لا تكون اعانه على المعصية وفى الحاله دي يبقي الفلوس تجيب بيها حاجات عينية او تشوف المصلحه فين وتعملها
ثالثا : الدين النصيحه بمعني ممكن من الوقت للتانى تنصحها انها تحافظ علي عيالها وخصوصا لو فيهم بنات وتقولها ربنا ان شاء الله هيكرمك فى عيالك وجزيك خير انك بتشقي علشان تربيهم كويس وكلام من دا
رابعا : بفكرك بحادثة الافك لأم المؤمنيين -السيده عائشه - ان الموضوع ممكن يكون اشاعه ولو انت متأكد بفكرك برده بموقف سيدنا ابو بكر لما قرر انه يقطع المعونه عن مسطح الى هوا سبب هذه الفتنه فنهاه الله تعالى عن ذلك وقال"وَلَا يَأْتَلِ أُوْلُوا الْفَضْلِ مِنكُمْ وَالسَّعَةِ أَن يُؤْتُوا أُوْلِي الْقُرْبَى وَالْمَسَاكِينَ وَالْمُهَاجِرِينَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَلْيَعْفُوا وَلْيَصْفَحُوا أَلَا تُحِبُّونَ أَن يَغْفِرَ اللَّهُ لَكُمْ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ"
وربنا يهدينا جميعا لما فيه الخير
خلاصة الكلام ان تستجمع قوتك ومع الكثير من الحكمة وتتتكلم مباشرة مع ام الاطفال وتحدثها بما علمت وانك لا تحب ان تلقى باموال تخرج لوجه الله في يد امرة لا تتقى الله
ربما تسمع منها انها متزوجة من البواب
ربما تسمع منها نيتها في التوبة
ربما تسمع منها انها كانت غلطة وانتهت
ربما تخشى لمعرفتك ان تكرر ما فعلت
لعلها تفيدك
وبالنسبة لرائ الشخصى انك طلما تفعل ذلك لله فلا تتوقف وانما لا تكثر من تواجدك معها خشية الشبهة وممكن تلمح لها بانك بتخاف على سمعتها خصوص والظروف التى هى فيها وباسلوب غير مباش( اسلوب الساذج ) عرفها انها علشان كويسة الناس بتساعده عشان مبتعملش حاجة غلط وحياته فى النور وبتسعى على اولادها اما لو بتعمل غلط فالناس مش هتقف جنبها و الله هو الى هيعينك ويسرك الحال:لازم تتأكد ان الفلوس الي بتاخدها بتروح لعيالها مش للبواب حتي لا تكون اعانه على المعصية وفى الحاله دي يبقي الفلوس تجيب بيها حاجات عينية او تشوف المصلحه فين وتعملها
ثالثا : الدين النصيحه بمعني ممكن من الوقت للتانى تنصحها انها تحافظ علي عيالها وخصوصا لو فيهم بنات وتقولها ربنا ان شاء الله هيكرمك فى عيالك وجزيك خير انك بتشقي علشان تربيهم كويس وكلام من دا
رابعا : بفكرك بحادثة الافك لأم المؤمنيين -السيده عائشه - ان الموضوع ممكن يكون اشاعه ولو انت متأكد بفكرك برده بموقف سيدنا ابو بكر لما قرر انه يقطع المعونه عن مسطح الى هوا سبب هذه الفتنه فنهاه الله تعالى عن ذلك وقال"وَلَا يَأْتَلِ أُوْلُوا الْفَضْلِ مِنكُمْ وَالسَّعَةِ أَن يُؤْتُوا أُوْلِي الْقُرْبَى وَالْمَسَاكِينَ وَالْمُهَاجِرِينَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَلْيَعْفُوا وَلْيَصْفَحُوا أَلَا تُحِبُّونَ أَن يَغْفِرَ اللَّهُ لَكُمْ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ"
وربنا يهدينا جميعا لما فيه الخير
خلاصة الكلام ان تستجمع قوتك ومع الكثير من الحكمة وتتتكلم مباشرة مع ام الاطفال وتحدثها بما علمت وانك لا تحب ان تلقى باموال تخرج لوجه الله في يد امرة لا تتقى الله
ربما تسمع منها انها متزوجة من البواب
ربما تسمع منها نيتها في التوبة
ربما تسمع منها انها كانت غلطة وانتهت
ربما تخشى لمعرفتك ان تكرر ما فعلت
المواجهة (( بالعقل والحكمة )) افضل وستصل لنتيجةطبعا بعد أن يتأكد أخي الحبيب من انها عياذا بالله تفعل هذه الفعلة الشنيعة - هو من ناحية الجواز فهو يجوز ولكن هناك من أهم أولى بها من هذه الصدقة وهم أهل الصلاح أو على الأقل لا يرتكبون الكبائر مثلها فليس من العقل أن نعين أهل الكبائر وننفق عليهم ونترك الصالحين المحتاجين يمدون أيديهم للناس ، ولكن أولاد هذه المرأة ينبغي ألا يعاقبوا بجريمة أمهم فالأولى أن تعطيهم هم ما ينفعهم لأنك لا تدري لعلك لو أعطيتها مالا في يدها لأنفقته على ما يعينها على فعل هذا المنكر العظيم من شراء ملابس وما شابه تفعل بها الفاحشة أما إعطاءها ملابس لأطفالها أو كتب مدرسية أو طعام لهم حتى لو أكلت هي منه فهكذا تضمن أن المال سوف يسير في طريقه الصحيح حتى تأخذ أجرك كاملا عليه ، وأنا شخصيا لو أعلم أن رجلا مدخنا مثلا ولكنه فقير فأفضل ألا أعطيه مالا في يده ولكن أعطيه أشياء عينية طعام أو ملابس وما شابه لأنك لا تدري لعلك لو أعطيته مالا لأنفقه على الدخان وتجاهل جوع أسرته فأنت هكذا تعينه على المعصية من حيث لا تدري والله أعلمطبعا لا يجوز تتبع العورات
أنا مقصدش إن هو يحفر وراها لحد ما يتأكد إذا كانت كده ولا لأ
وبرده أنا لا أوافقه على اتهامها بالزنا إذا لم يكن قد اتخذ الإجراءات الشرعية في ذلك وهي أن يراها أربعة شهود وده أكيد محصلش
أنا بتكلم على مبدأ عام وهو إذا افترضنا أنها كذا فالأفضل ألا يعطيها الصدقة
لكن مسألة أنها زانية أم لا فده أمر مش سهل طبعا الإقرار به وبالتالي مش موضوعي هنا
وأنا أدعو أخي الدكتور محمد إلى التثبت والتريث قبل اتهامها بالزنا لأن الموضوع ده مش هين لأنه إذا لم يستطع تقديم الدليل الشرعي على ذلك فالواجب الشرعي أنه يحد الحد الشرعي بالجلد علشان كده لازم يتثبت قبل أن يرميها بهذه التهمة
ولكن قد يتعلل بأن سمعتها سيئة في المنطقة وتواترت الروايات على ذلك مدعومة بالقرائن مثل أن رآها أكثر من شخص تدخل غرفة البواب في منتصف الليل لوحدها وتخرج منها فجرا مثلا والبواب وحده ليس معه أحد فكل هذه قرائن تؤكد الشكوك في ذلك وبالتالي فلا يعطيها صدقة نقدية في يدها كما سبق وقلت ليس لأنها زانية قولا واحدا ولكن لأن سمعتها سيئة وغالب الظن أنها تفعل الفاحشة بسبب تأكيد خلوها برجل أجنبي عنها ولكن قد يخيب هذا الظن بأن تكون متزوجة من هذا الرجل سرا مثلا وبالتالي فلا يجوز رميها بالزنا صراحة إلا بالدليل الشرعي كما سبق
والله أعلم اراك تجاهلت نقطه مهمه جدا كان من الممكن ان تحل مشكلتها واولادها بشكل نهائي
يعني تجاهلت سن هذه المرأه ! فلو كانت صغيره في السن اذن هي لها حقوق اخرى غير المال وربما تحتاج الى زوج
فالمال ليس كل شيء والطعام والمعونات العينيه كذالك ... نعم هذه الاشياء تقضي حوائج اطفالها ولكن بالنسبه لها تحتاج لاشياء اخرى وانت كما ذكرت ان زوجها كان مريضا ومتلازم للفراش دائما ربما هذا هو السر الذي جعلها تقدم على امر كهذا وهو الزنى ان كان صحيح ما تقوله
فاذا كانت صغيرة في السن ابحث لها عن زوج اخر في مثل ظروفها ارمل ويحتاج لزوجه ويقوم هو بالنفقه عليها وعلى اولادها وتنسحب انت بهدوء
وبهذا تكون فعلت الامرين وهما (جلبت لها زوجا يعفها ويعينها على طاعه الله وكذالك مربي ومنفق على اولادها وبذالك تحفظ ماء وجهك في مد يدك للغير)
وفي النهايه تأخذان انت وزوجها الاجر كاملا ان شاء الله
ان الله تعالى لايقطع عنها رزقها بمعصيتها فلا تحرم أنت نفسك من أجر الصدقة وكفالة اليتيم لذنب غيرك
أنا مقصدش إن هو يحفر وراها لحد ما يتأكد إذا كانت كده ولا لأ
وبرده أنا لا أوافقه على اتهامها بالزنا إذا لم يكن قد اتخذ الإجراءات الشرعية في ذلك وهي أن يراها أربعة شهود وده أكيد محصلش
أنا بتكلم على مبدأ عام وهو إذا افترضنا أنها كذا فالأفضل ألا يعطيها الصدقة
لكن مسألة أنها زانية أم لا فده أمر مش سهل طبعا الإقرار به وبالتالي مش موضوعي هنا
وأنا أدعو أخي الدكتور محمد إلى التثبت والتريث قبل اتهامها بالزنا لأن الموضوع ده مش هين لأنه إذا لم يستطع تقديم الدليل الشرعي على ذلك فالواجب الشرعي أنه يحد الحد الشرعي بالجلد علشان كده لازم يتثبت قبل أن يرميها بهذه التهمة
ولكن قد يتعلل بأن سمعتها سيئة في المنطقة وتواترت الروايات على ذلك مدعومة بالقرائن مثل أن رآها أكثر من شخص تدخل غرفة البواب في منتصف الليل لوحدها وتخرج منها فجرا مثلا والبواب وحده ليس معه أحد فكل هذه قرائن تؤكد الشكوك في ذلك وبالتالي فلا يعطيها صدقة نقدية في يدها كما سبق وقلت ليس لأنها زانية قولا واحدا ولكن لأن سمعتها سيئة وغالب الظن أنها تفعل الفاحشة بسبب تأكيد خلوها برجل أجنبي عنها ولكن قد يخيب هذا الظن بأن تكون متزوجة من هذا الرجل سرا مثلا وبالتالي فلا يجوز رميها بالزنا صراحة إلا بالدليل الشرعي كما سبق
والله أعلم اراك تجاهلت نقطه مهمه جدا كان من الممكن ان تحل مشكلتها واولادها بشكل نهائي
يعني تجاهلت سن هذه المرأه ! فلو كانت صغيره في السن اذن هي لها حقوق اخرى غير المال وربما تحتاج الى زوج
فالمال ليس كل شيء والطعام والمعونات العينيه كذالك ... نعم هذه الاشياء تقضي حوائج اطفالها ولكن بالنسبه لها تحتاج لاشياء اخرى وانت كما ذكرت ان زوجها كان مريضا ومتلازم للفراش دائما ربما هذا هو السر الذي جعلها تقدم على امر كهذا وهو الزنى ان كان صحيح ما تقوله
فاذا كانت صغيرة في السن ابحث لها عن زوج اخر في مثل ظروفها ارمل ويحتاج لزوجه ويقوم هو بالنفقه عليها وعلى اولادها وتنسحب انت بهدوء
وبهذا تكون فعلت الامرين وهما (جلبت لها زوجا يعفها ويعينها على طاعه الله وكذالك مربي ومنفق على اولادها وبذالك تحفظ ماء وجهك في مد يدك للغير)
وفي النهايه تأخذان انت وزوجها الاجر كاملا ان شاء الله
ان الله تعالى لايقطع عنها رزقها بمعصيتها فلا تحرم أنت نفسك من أجر الصدقة وكفالة اليتيم لذنب غيرك
لو كنت اكتشفت انها مش بتصلي كنت حتعمل ايه؟؟؟
انا بصراحة مش شايفة اي علاقة ما بين شكوكك و بين الخير اللي انت بتعمله و لا عمر في حاجة في ديننا بتقول ان نمنع الخير عن شخص لأنه عاصي او بيرتكب ذنب.
أعتقد ان المشكلة عندك و عند بقية الاخوة اللي بيردوا نوع الذنب نفسه و انها واحدة ست, يعني اغلبية الناس رأيها كان حيختلف لو كان البواب هو اللي انت بتعطف عليه.
عموما انت المفروض اساسا بتساعد عشان يكون ليك نصيب من ثواب كفالة الايتام المساكين دول, فربنا يقدرك و تستمر و متخليش الشيطان يقنعك تتخلى عن الثواب العظيم ده عشان حاجة متخصش حد.
ورأيى الشخصى ألا تفاتحها بأى وسيلة ولكن أجتهد فى الدعاء لها فى صلاتك بالهداية
ان الله تعالى لايقطع عنها رزقها بمعصيتها فلا تحرم أنت نفسك من أجر الصدقة وكفالة اليتيم لذنب غيرك
سترنا الله جميعا فى الدنيا والأخرة-
زكاتك لله وزناها لنفسها ..كمل مساعدتك ليها ومالكش دعوة هى بتزنى او لا مادام فى رقبتها اطفال يتامى
بادئ ذى بدء لا يفتح باب الزنى عامة الا من خلال المراة و الا كان اكراها . لزم تتاكد من غير ما تفضح و تتحرى الصدق وليس السمع للغير, لاسباب منها ان البواب لو متزوج و احله له الحلال و اتجاه للحرام فاولى ان يمشى و يعمل غيره اولا و ثانيا الشخص اذا اصابه الحرام لم يتركه الا اذا اراد التوبة . يعنى هيعمل مع دى و مع غيرها . ثانيا الشخص اللى بيعمل حاجة غلط بيبقى عارف انه ملطوط و مهزوز و غلطان الا استحلى المعصية و قلبه مات و ده بيكون شديد الفجور , الزنى من العقوبات اللى بتخلف على الشخص الفقر و الحزن و ضيق الصدر و كره الناس و نبذهم للزانى و استصغار شأنه . لو تاكدت من ذلك لزم تنصحها بدون فضحها و خلى بالك لانها ممكن تكون ناكرة الجميل و تقلب عليك الاية . حضرتك اليد العالية لزم تتعلم تقول لا و ايوه . اللين قد يفسد , مش قصدى انك تجوع عيلها لكن لو تاكدت شد عليها حتى لا تفسد عيلها من بعدها و بصراحة المحترم العفيف اولى بالصدقة حتى ولو بالاقتسام فنحن فى زمن كثر فيه المحتاجين و مش معقول امنع عن الشخص اللذى يرعى حقوق ربه و ادى الباغى . البواب ده لو متزوج لزم يمشى و الحكمة انك تقوم عليه العمارة لسبب غير ما فى نفسك .
ورأيى الشخصى ألا تفاتحها بأى وسيلة ولكن أجتهد فى الدعاء لها فى صلاتك بالهداية
ان الله تعالى لايقطع عنها رزقها بمعصيتها فلا تحرم أنت نفسك من أجر الصدقة وكفالة اليتيم لذنب غيرك
سترنا الله جميعا فى الدنيا والأخرة-
زكاتك لله وزناها لنفسها ..كمل مساعدتك ليها ومالكش دعوة هى بتزنى او لا مادام فى رقبتها اطفال يتامى
بادئ ذى بدء لا يفتح باب الزنى عامة الا من خلال المراة و الا كان اكراها . لزم تتاكد من غير ما تفضح و تتحرى الصدق وليس السمع للغير, لاسباب منها ان البواب لو متزوج و احله له الحلال و اتجاه للحرام فاولى ان يمشى و يعمل غيره اولا و ثانيا الشخص اذا اصابه الحرام لم يتركه الا اذا اراد التوبة . يعنى هيعمل مع دى و مع غيرها . ثانيا الشخص اللى بيعمل حاجة غلط بيبقى عارف انه ملطوط و مهزوز و غلطان الا استحلى المعصية و قلبه مات و ده بيكون شديد الفجور , الزنى من العقوبات اللى بتخلف على الشخص الفقر و الحزن و ضيق الصدر و كره الناس و نبذهم للزانى و استصغار شأنه . لو تاكدت من ذلك لزم تنصحها بدون فضحها و خلى بالك لانها ممكن تكون ناكرة الجميل و تقلب عليك الاية . حضرتك اليد العالية لزم تتعلم تقول لا و ايوه . اللين قد يفسد , مش قصدى انك تجوع عيلها لكن لو تاكدت شد عليها حتى لا تفسد عيلها من بعدها و بصراحة المحترم العفيف اولى بالصدقة حتى ولو بالاقتسام فنحن فى زمن كثر فيه المحتاجين و مش معقول امنع عن الشخص اللذى يرعى حقوق ربه و ادى الباغى . البواب ده لو متزوج لزم يمشى و الحكمة انك تقوم عليه العمارة لسبب غير ما فى نفسك .
ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق