الثلاثاء، 26 نوفمبر 2019


هههههه
عجبني الموضوع لكتبت على العنوسة
لكن المظاهرة و?فتات من اي بلد
نعم
العصر سلام
نواصل بعد الصلاة

حاضر تقبل الله وادعلي ارجوك
حاضر

س?م
السلام عليكم

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
high
اهلا

الله يسلمك
انت في العمل او مروح للبيت
البيت
انا

اخليك ترتاح
لا عادى انا مرتاح

الموضوع لبيخص العنوسة
نعم
قبل الكلام فكرى كيف نضع حلول

بالنسبة لي غير  موافقة ان تشركني زوجة اخرى في زوجي
احترم رايك

?نني غيورة
ومعارض ولى اسبابى

ههههه
ليه
دة شرع ربنا هل ربنا يريد لنا الشر

في راي على الزوج ان يطلب من زوجته رايها مع كل احترمات وياخذ منها القبول وان يعمل لكل زوجة بيت مستقل وان ينصف في كل شئ
بعد الزواج ليس من حق المراة الا اذا كان موجود فى عقد الزواج عدم الزواج عيها
اكل واعود

مؤخرا في الجزائر قانون ينص على الزوج ويستوجب على الزوج اذا اراد ان ينكح الثانية عليه بالموافقة من الزوجة ا?ولى

على كل الحال العنوسة مش حتنتهي مادام الرجل ينظر دائما للببنت صاحبة 20 سنة و 25 سنة يعني صاحبة 30 سنة تقرأ الفاتحة فهي في بداية العنوسة
خليكى فى جوهر الموضوع
ما فيش حاجة اسمها عنوسة
فى ربنا وضع اسباب

ان في جوهر الموضوع
بمعنى ان  تاخير الزواج ربما رحمة من الله
لانة عليم خبير

انا ? اخالف او اتنقش في الدين
وهناك اسباب معطلة وهى عدم رحمة الانسان باخية الانسان
لالالا

هذا ماقصدته
دة مش كدة كلامنا عام

الرجل لفي سن 40 سنة ليه يتزوج صاحبة 16 سنة
هوة حر

ليه مايتزوجش لغي سن 26 28
لة اسبابة
وكل واحد لة ظروفة
مش دة المسالة
قناعة المراة فى فعل الخير

يعني حخطب لزوجي
عادى
لو عندك عيب

اه ياربي
الكمال لله
فالعيوب لك? الطرفين
هو الانسان لما ياكل هل سياخز اكثر من حاجتة
سياخذ

نعم
كذالك المراة
ترتوى ولو مرة فى الاسبوع  يكفى ذالك

? تريد زوجي لي فقط
اريده لي فقط
وضحى كلامك
انانية

حرم عليك
انا عارف كلامى سوف يزعلك

بالعكس
 انا حلال مشاكل وعندى العشرات من المشاكل كلها تخص موضوع الزواج
ومشاكل البنات
ولا اتكلم من فراغ
او مسالة شخصية لى

احمد انا زوجي يكبرني 17 سنة واحاول ان اكونا زوجة اخت ام صديقة وبنت
عادى
اية دخلها فى الموضوع
محتاج حلول واقعية

وانا بعد اعوذبالله من كلمة انا احاول ان ارضيه بكل شئ كيف اتصور يقول لي اريد ان اتزوج
فى امور لا تعرفها الست عن الراجل
هل يرضى ان ياكل كل يوم خبز فقط

تتعلم
ساعات الاشباع الكامل يملة الرجل

هنا امر اخر
الرجل انسان متنوع
لة قلب ينبض باستمرار
عكس الست

وليه الست معندهاش قلب ينبض
السوال لية ربنا لم يشرع للست  بالزواج من اكثر من رجل؟

فهمت
هل لبس الانسان ينفع للبس الحيوان

?
طيب ينفع الصحن نلعب بة كةرة ولا لة استعمال واحد
وعاء المرة لازم يكون نظيف لا نضع فية اشياء خارجية

???
دة شرع الله وحكمتة

لكن مايعني ان المرأة كالسيارة تمشيها زي مانتوعايزين ولم تصبح قديمة ترمى وهذا حرام
المراة
هذا يرجع الى ذكاء الست فى جعل زوجها حبيبها الاول

صح ك?مك
ومايطلب الزوجة الثانية
ولها ادوات لعب كثيرة

منها هاها
لو اخفقت ذهب الى غسرها
غيرها

وليه مايسعدها في ذلك
ساعات الست عندما تكبر احساسها يهرم ولا تسمح لزوجها حتى النوم معها
الجنس مش كل حاجة فى سعادة الانسان
لانة وقتة قصير اما المحبة والاحترام طول العمر
ساعات الرجل محتاج لمسة اشياء يحبها  تصدة الست هانم

هنا الحق عليها وهي لختارت الزوجة الثانية وبدون اي ك?م
مش كدة حتى لو كانت صغيرة وهو صغير

طبعا
هناك اسباب دافعة للبعد

نعم
بسبب جهل الست
وحبها للنكد اليومى
وكذالك الرجل ممكن يكون اسواء

تمام
بالطبع
هو عندة خيرات وانتى لا ما عندك الا الصبر والذكاء وربنا
ممكن انقل الشات دة مع حزف الاسماء

على الزوج يصرح زوجته واو?ده بالحقيقة بدون حياء حتى يتمكن الزوج ان يعيش حياته عادي وهنيئة حتى ? تكون تلك الزوجة مذنبة في حق زوجها
فى مثل بيقول

ممكن
القرد عارف مخبى عيالة فين

ايه ه
العنوسة قضية نسبية , بإمكان فتاة أن تتزوج وتنجب وتبقى رغم ذلك في أعماقها عانساً , وردة تتساقط أوراقها في بيت الزوجية !

يريت تنشر الحكم وا?مثال ايضا يااحمد
حاضر

حرام عليك هنا زعلت منك
لية
هوة فى قمر بيزعل

نعم بتقول عليه في بيت زوجها وهي عامس بعد......
وضحى كلامك

انا لست عانسة مادام اني حساسة وحيوية وبحب الدنيا
ممكن انقل الشات
صح كلامك

شوفت
متزوجه...او مطلقه..أو كنت أرملة..ستظلين إمرأة.
?
لم يزدها الزواج كرامة،~
ولن ينقصها الطلاق أنوثة!
ولن تخجل أن اصابتها العنوسة!!
فلا تنصتى لكلام مجتمع فاشل ~

معليش من غير ذكر ا?سماء مش عايزها يطلقني او يكرهني ويستحل الزواج بالثانية
احترم رايك
يعنى انشر من غير اسماء

بالعكس في مجتمعنا المرأة المتزوجة لها احترا كبير بالنسبة ل?خرات
احترام
كلام مش صح
المغرب الان

س?م
الو

ليست هناك تعليقات:

ظلم

سرعة الانفعال تشير إلى استجابة الأفراد بشكل سريع وعاطفي لمواقف معينة، مما قد يؤدي إلى ردود فعل غير محسوبة. إليك بعض النقاط المتع...